Ridning och knäproblem

Idag blev det en otippat lång och annorlunda ridtur. Jag hade sällskap av två personer och det blev bestämt att vi skulle rida över stubbåkern (vi får rida på den om någon undrar) ner mot byn och sedan uppåt igen. Stubbåkern i sig var väl inget konstigt, mer än att det blir rejält med balansträning. Åkern är inte precis jämn…och så går det både uppför och nerför! Att vi red åt byn till var mer ovanligt och ännu mer ovanligt blev det när vi faktiskt hamnade i byn och red längsmed vägar där. Det var både en och annan som höjde på ögonbrynen ner tre islandshästar klapprade förbi. Framför allt barnen blev fascinerade. Efter ett tag kom vi i alla fall ut på vägen som ledde hemåt till och kunde rida in på den sedvanliga grus/jordvägen och köra en galopp uppför favoritbacken. Den långa skrittrundan gjorde att hästarna nappade rejält på galoppfattningen, så det blev världens spurt. Jag lyckades som tur var styra in min häst i rumpan på framförvarande häst, istället för att låta henne gå om hästen på utsidan som hon var på väg att göra.. Puh! Väl uppe på backens krön så fick vi förstås stopp på hästarna och sedan blev det skritt över ytterligare en åker. Tanken var egentligen att kunna rida hela vägen hem där, men sedan visade det sig att den sista biten hade blivit upplöjd idag av hästägarens sambo. Det var inte tal om att gå tillbaka och runt hela vägen, utan vi hoppade av hästarna och ledde dem nerför en kort slänt och några meter över åkern innan vi nådde vägen. Just där vid slänten så sade mitt knä ifrån. Det har tyvärr strulat till och från sedan en vecka tillbaka. Mindre bra, eftersom jag inte har lust att börja nästa veckas kickboxning med ett strulande knä! Jag hoppas som bara den att jag ska få ordning på det till dess. Mer vila, mer antiinflammatoriskt och kanske borde jag även skippa ridningen de kommande dagarna.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

