Hos hästveterinären

Idag var jag snäll och följde med hästägaren till veterinären. Det var nämligen två hästar som skulle dit och det är alltid enklare att vara två då. På den ena var det bara blodprov som skulle tas och på den andra var det frågan om att göra rent vissa…hmm…ädlare delar på herren. Han har nämligen problem med att det bildas smegmastenar och de trycker på urinröret så stackaren går omkring och är kissnödig hela tiden.

Jag fick hjälpa till och rengöra då det är lite meckigt att både hålla och rengöra. Det är gott om veck där smegman sitter och det satt två riktigt stora smegmastener i vecket runt urinröret, plus några mindre stenar. Han var sederad för att vi skulle kunna rengöra och i sederingen ingick också något medel som tillät att man drog ut ja, ni vet vad. (Man fick ändå ta i mer än man trodde för att kunna dra ut den – det var läskigt första gången jag gjorde det). Det luktar inget vidare om den där smegman, men hästägaren tyckte inte det luktade något alls denna gång, det vara bara jag som rynkade på näsan. Hon hade väl vant sig helt enkelt sedan förra gången det gjordes.

Det hela gick bra och vi passade även på att väga hästarna. A hade gått ner och var rentav ganska slimmad, medan F hade gått upp. Mindre hö på matsedeln för hennes del framöver… Hur som helst, det var ändå en ganska intressant upplevelse och jag lärde mig definitivt något nytt!

Inte för att det har något som helst att göra med inlägget i övrigt, men nu är det exakt en vecka kvar tills jag sitter i bilen på väg mot mitt första kickboxningspass! Jag gör en liten glädjedans inombords och håller samtidigt tummarna för att mitt knä ska hinna bli bra på en vecka. Jag har börjat linda knäet för att se om det gör någon nytta.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Hästar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

