Konsten att få ungtupp att smaka bra

Senast mamma var här så fick jag en frusen ungtupp. Ja alltså färdigslaktad och plockad. Igår lade jag in den i kylen så att den skulle vara tinad tills idag och för en stund sedan så gick jag loss på den. Då den inte är köpt i affären får man räkna med att diverse fjädrar sitter kvar, att den är väldigt mager (både vad gäller mängden fett såväl som kött) och att köttet är mörkare än normalt. Smaken brukar inte heller vara som på köpt fågel, nej här blir det mer åt viltsmakhållet till, med en touch av lever. Ungtuppen är lite krånglig att stycka, just för att den är så mager. Det går inte alls lika smidigt som när jag går loss på en köpt kyckling. Normalt brukar katterna få de slamsor som blir över, vilket särskilt Arion brukar vara tacksam över. Den här ungtuppen gick dock inte hem hos Arion. När jag erbjöd honom lite slamsor så nosade han ett tag och sedan gick han därifrån. Jag tror det beror på att köttet har lite lätt leverdoft och grabben gillar inte lever. Som tur var så var Helios desto gladare i ungtuppsköttet, faktiskt såpass att han morrade när Arion närmade sig honom. Tur det är någon som ser till att det blir lite mindre sopor!

Då det är så lite fett på ungtuppen så fixade jag en marinad på vitt vin, olivolja, soya, vitlök, salt, peppar och paprika. Nu får den ligga och gotta sig i det ett par timmar. Det bästa hade väl egentligen varit att låta den marineras ett dygn, men jag har inga andra goda idéer om vad jag ska ha till middag idag, så ungtuppen får klara sig med ett par timmar. Lite smak borde det hinna bli i alla fall, särskilt som jag inte marinerar den hel. Kruxet är väl att den inte hinner bli vidare mör på ett par timmar, men det är smällar man får ta… Förhoppningsvis blir det gott ändå.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

