Självförtroende på burk?

Kan inte någon skapa det? Jag skulle behöva en extra dos, som vanligt då. Har nyss varit inne i Malmö och sänkt självförtroendet. *suck* Jag skulle rekognisera lite vad gäller gratis parkering i närheten av sportcentrumet. Det mesta är förstås gatuparkering, vilket tyvärr innebär fickparkering. Jag och fickparkering var jättebundis på den tiden jag övningskörde i den ljuvliga Volvo C30, jag kunde utan vidare klämma in bilen på yttepyttesmå rutor på första försöket. Med egna bilen så går det inte fullt så bra, vilket förmodligen beror på att jag i princip knappt fickparkerat med den. De gånger jag har fickparkerat har jag antingen haft sällskap (= ett par extra ögon som kan säga hur nära saker och ting man faktiskt är) eller så har det bara funnits stora, lättparkerade luckor. Jag har fortfarande svårt för att bedöma exakt hur nära jag är något som är bakom mig utifrån de gammelmodiga speglarna och handen på hjärtat, det hjälper inte att kolla genom bakrutan då man bara ser hur nära framrutan på bilen bakom man är, det är karossen som är av intresse! Ja men tänk till hur lång karossen är då? Hm, ja men då gäller det att ha koll på hur långa karosser olika bilar har, vilket jag inte har. Jag hittade dock en gratis parkering (ingen tillstymmelse till skyltar om att det var privat eller så, bara helt vanliga 24 tim-parkeringsskyltar) med helt vanliga rutor ca 5 min promenad ifrån där jag ska träna. Inte för att jag bör kolla det stället först, snarare tvärtom – det får vara min nödlösning om jag inte får till det med fickparkeringen.

Jag testade fickparkera på en gata inne i Malmö. En dubbelriktad väg där bilar var parkerade längsmed vägen på båda sidor, så det är ett helvete att möta någon bil om man kör på gatan. På den gatan hittade jag en ruta som visserligen såg lite tight ut när jag satt i bilen (men den var visst ganska normal när jag faktiskt gick förbi den senare). Jag var dum nog att stå lite närmare sidan på den parkerade bilen framför än vad man ska när man ska backa in i rutan och jag missbedömde när rumpan på min bil var innanför den yttre linjen på bilen bakom. Pinsamt. I det läget hade det dykt upp en irriterad taxi, för jag blockerade såklart vägen medan jag höll på och parkera. Det blir så på smala gator.. Skitstövlen tutade och hade sig och stressade upp mig, så när jag märkte att fickparkeringen gick åt skogen körde jag ut på vägen igen (mer tutande från idiottaxin) och backade hela vägen bakåt för att kunna släppa förbi taxin. Sedan körde jag fram igen, sket i rutan jag tidigare försökt fickparkera i och fortsatte helt enkelt framåt tills jag hittade en större lucka. Parkerade där utan problem, förmodligen för att det gick att köra in i rutan. Hur som helst, efter det första missödet med fickparkering så är självförtroendet verkligen inte på topp. Jag behöver öva på att fickparkera i små rutor. Jag kan inte räkna med att hitta stora luckor överallt (där jag bor är det nästan alltid bara stora luckor tillgängliga – de har jag övat på och parkerat i utan problem). Någon som anmäler sig frivilligt till att sitta med i bilen när jag övar? Hemma får man minsann ingen som ställer upp. Jag MÅSTE bli säker på att fickparkera, så det inte spelar någon roll om det är mycket eller lite trafik där jag parkerar. Tricket är ju att ta det lugnt hela tiden, men det fixar jag bara om jag tror på mig själv, att jag kan fickparkera var som helst. I nuläget gör jag ju inte det…

Jag måste nämna något positivt med hela Malmötrippen också! För det första har jag nu koll på ungefär hur tidigt jag måste köra hemifrån för att ha god marginal tills när träningen börjar. Idag gick det förstås kvickt att köra in, men jag har lagt på tid för att det kommer vara rusningstrafik när jag kör och sedan lite extra tid för att åka runt och hitta lämplig parkeringsplats, samt att lyckas parkera. Skulle jag misslyckas med att parkera där det är gratis så är absolut sista utvägen att helt enkelt stå på sportcentrumets parkering där det kostar att stå. (Hur irriterande är inte det? Kunde det inte vara gratis för de som tränar där?) För det andra fixade jag med medlems-/träningskortet idag, så nu ligger det säkert i plånboken och jag behöver inte bekymra mig om att lägga till extra tid för att fixa med det på onsdag. Jag är nu ganska redo för terminsstarten, det är som sagt var ”bara” det där med att få självförtroende till att fickparkera var som helst. Jag tänkte försöka klämma in lite övning på det i eftermiddag, kanske köra bort till där min kompis bor och träna där? Det blir mest likt fickparkeringsförutsättningarna i Malmö. Där jag bor är det ju gott om plats på vägen så man inte är ivägen överhuvudtaget när man fickparkerar. Känns som fusk. Plus att jag inte får någon trottoarkant bredvid, vilket jag vill ha. Wish me luck!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

