Kickboxning, en riktig kick!

Idag var jag på min livs första kickboxningslektion. Körde in i rusningstid, hittade en skitbra parkeringsficka på direkten och under av alla under; fickparkerade bra på första försöket. Jag hade åkt in i extremt god tid då jag trodde det skulle ta längre tid än när det var lite trafik, men det var totalt onödigt. Jag åkte hemifrån tjugo i och var framme och färdigparkerad fem i, 35 min innan lektionen skulle börja. Snopet! Bara för det passade jag på att gå en liten runda i kvarteret, för att se vilka korsningar som hade trafikljus och vilka som var så hopplösa som den jag råkade ut för i söndags. Dämpade nerverna lite i samma veva, alltid ett plus! Som tur var så var nerverna av den goda sorten, alltså bara pirr i magen, inget hemskt illamående som jag så ofta åker dit på. Kan det vara för att jag hade förberett mig så bra? Jag vill gärna tro det.

Jag bytte om, hade som tur var uppmärksammat vid ett tidigare studiebesök att det var nödvändigt att släpa med sig ett eget lås, sedan masade jag mig bort till salen och var sålunda på plats tio minuter innan lektionsstart. Sprillans ny matta på golvet, helt perfekt! Å en drös med grabbar, inte en tjej i sikte. Jag blev allt lite nervös där. Nog för att jag hade räknat med få tjejer, men jag såg aldrig mig själv som ensam tjej. Sedan visade det sig förstås att det dröp in några tjejer precis innan halv. Tjejer med strumpor och skor på sig (skorna och det fick ryka)…några såg rätt tveksamma ut och några var det bra go i redan från början. En tjej var grymt vältränad…fasen, hon såg ut så som jag själv vill se ut och då har jag ändå hyfsat med muskler om jag får säga det själv.

Lektionen började med en uppställning á la militärstuk och en massa ordningsregler. Folk som missat att smycken var en dålig idé fick springa och dumpa dem på studs, likaså gällde det en del andra saker. Ord och inga visor, men jag som hade en exmilitär som idrottslärare under gymnasiet uppskattade faktiskt det hela. 🙂 Sedan satte uppvärmningen igång. Vi fick springa runt, både framlänges och baklänges (!). Olika moment klämdes in under tiden, ett i taget. Småboxande med armarna, snurra runt åt vänster, snurra åt höger, gå ner och stryka handen i marken (växelvis höger hand, vänster hand – ser ni ett mönster?). Vi gjorde 20 benböj, tio armhävningar (tillåtet att köra på knä, men det var en enkel match för mig att göra tio riktiga *stolt*) och vi fick gå ner så långt vi kunde med böjda ben och gå ett helt varv runt salen. Jag och en tjej till som hade knäproblem fick dispans att inte gå längre ner än vad knäet mäktade med. Efter uppvärmingen blev det några benövningar på räkning. Stå på en fot, ha ena benet uppe i luften tills tränaren sade till om att vi skulle göra det rakt från det läget, hålla tills han sade gå tillbaka till böjt läge (högt knä) och hålla tills vi skulle sätta ner det. Båda benen drillades på detta vis, sannerligen en balansövning! Vi hade också någon övning där vi skulle sparka benet rakt framåt uppåt så långt vi kunde, från ett bakre läge så att säga. Ytterligare en övning var en slags pendelrörelse med benet; för det åt andra benet till, tillbaka och utåt. I samma veva som benet går bortåt så vrider man motsatt fot utåt. Benet som utför pendelrörelsen ska hållas rakt hela tiden och tårna får absolut INTE peka upp i taket!

Vi förevisades även några stretchövningar och gjorde dem. Det var för några av de viktigaste musklerna inom kickboxning; lårets insida, utsida, framsida och så vaden. Nej vänta nu, vi gjorde nog ingen stretchning av utsida lår idag, bara resten.

Så blev det dags för ihopparning. Vi hade tur idag och var jämna par och jag hamnade med en tjej som var drygt fem cm längre. Vi fick hämta en stor mitts, sådan man sparkar på, instruerades i hur vi skulle hålla den och sedan gick vi igenom rundspark. Ungefär den viktigaste sparken i kickboxning. I princip så utför man en slags halvcirkelrörelse med det ben man sparkar med. Höft och axel följer med i rörelsen. Armen på sparksidan skyddar, medan motsatt arm håller balansen. Motsatt fot vrids utåt, precis som i benövningen vi gjorde innan. Idag tränade vi bara vänsterspark då huvuddelen av oss är högerhänta och man därför ska börja träna på sin svaga sida. På fredag blir det högerspark!

Sparkandet gjordes i omgångar. Först fick en person öva lite, sedan sparkade vi på slag. Tio som skulle vara tekniskt riktiga, tio med lite mer kraft i och tio där man skulle sparka med så mycket kraft som möjligt och fokusera mindre på tekniken. Sedan bytte vi så den som sparkat fick hålla mittsen. Jag måste säga att jag har lyckats få ett yttepyttelitet blåmärke en bit ovanför höften på höger sida. Det är kroppen som absorberar kraften i sparkarna och varje gång (nåväl, nästan varje gång) min partner sparkade så blev det automatiskt att min armbåge åkte in i sidan på mig…men det är bokstavligt talat smällar jag får ta! 😀 Plus att armen kändes lite halvt bortdomnad sådär…ytterligare en sak att vänja sig vid.

Det roliga var över alltför fort. Det var väl egentligen meningen att folk skulle stretcha på egen hand efter träningen, men alla utom jag och en kille sket visst i stretchandet. Det är deras förlust det! Själv har jag det inrutat i mig att stretcha efter ett träningspass och det är både skönt och avkopplande.

Så sammanfattningsvis; kickboxningen var skitkul! Helt euforisk var jag efteråt! Jag blev inte ens farligt svettig och flåsade inte som en blåsbälg som många andra gjorde. Konditionen sitter där den ska. 🙂 Var jag snäll mot mitt knä? Sanningen att säga inte så snäll som jag borde ha varit..skulle ha varit ännu försiktigare på benböjen…men det var bra att det var vänsterben vi hade fokus på idag och inte höger. Kanske hinner mitt knä bli aningen gladare till på fredag då högerbenet får jobba?

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

