Ytterligare ett hårt pass

Idag var det ytterligare ett hårt, men roligt, kickboxningspass! Precis som förra gången så började vi uppvärmningen med hantlar, men därefter blev det en del jämfota hopp. Vi skulle snurra runt olika mycket och växlade mellan höger och vänster varv. Som mest blev det till att snurra ett helt varv runt på ett enda hopp. Så hade vi helt vanliga jämfota hopp också på olika höjd, samt sådana som gick hela vägen ner från golvet.

Dagens sparkar var frontspark och någon variant där vi sparkade med ena benet tätt följt av det andra , dvs när första benet sparkat och var i luften så träffade man mittsen med det andra benet.

Fysdelen var i vanlig ordning mördande att ha på sluttampen. De sedvanliga magövningarna gjordes, fast den här gången fick vi även rita åttor med benen. Efter det blev det armhävningar. Inte bara 10 vanliga, utan även 10 på knogarna, 10 på fingertopparna och sist men inte minst en grym variant där man efter att ha gått ner halvvägs och hållit, gått upp och gjort om samma sak, skulle avsluta med att gå ned och STUDSA på händerna; helst tio gånger. Jag erkänner villigt att jag inte fixade det. Kanske fanns inte viljan vid det laget, eller orken, men oavsett så gick det åt skogen. Vete sjutton om jag överhuvudtaget fixade en studs..men jag vet i varje fall att det gick åt skogen för alla. Jag tror någon fixade tre studsar innan det sket sig, men som sagt var, det var svårt! Tränaren påstår att när den här terminen är slut så kommer alla fixa tio studsarmhävningar. Den som lever får se! Jag är lite frestad att tjuvträna härhemma…det gäller att vara explosiv i frånskjutningsmomentet i alla fall, för annars är det omöjligt att få till en studs.

En sidonotering; jag måste skaffa säckhandskar! Tydligen får vi inte träna några slag förrän vi har ett varsitt par säckhandskar. Å jag som trodde att nybörjargrupper kunde låna sådant, men tji fick jag. Det är ändå trevligare att ha sina egna grejer redan från början. 🙂

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

