Kan någon bära mig?

Ja gissa om jag har träningsvärk. Den var mördande redan innan gårkvällens kickpass och den blev ännu värre efteråt. Jag känner mig som en 100-årig tant med dåliga ben och borde antingen sitta i rullstol eller bäras av någon. Frivilliga hitåt, tack! Träningsvärken i benen är alltså värst, medan den i axlar/skuldror/nacke/armar är helt överkomlig. Känns knappt i jämförelse! Hur försöker jag påskynda att träningsvärken försvinner då? Det sedvanliga; tigerbalsam eller thailiniment (hästliniment fungerar också), riktigt varmt bad, att röra på sig (tyvärr, för det går trögt innan jag har blivit varm) och att massera lite lätt. Vad helst som ger en god blodcirkulation och håller kroppen varm.

Jag måste förstås berätta lite mer om gårkvällens kickpass. Uppvärmningen var lätt jogging på tå och så klämdes det in en faslig massa övningar under tiden. Nytt för igår var väl fällkniven, en magövning där man ligger raklång och sedan ska höja ben och överkropp samtidigt, så fingrarna snuddar tårna. Alltså som när man fäller ihop en fällkniv. Jag har vana av den övningen hemmifrån, eftersom jag brukar köra den med min 4 kg medicinboll…så att göra den rätt och slätt igår var ingen konst. 🙂 Mer då? Vi körde krabbgång ett helt varv. Förra veckan gjorde jag en enklare version av den övningen för att bespara mitt knä, men igår körde jag på riktigt och knäet fixade det.

Vad gäller själva kickövningarna så var det frontspark med främre ben (vilket i mitt fall blir vänster), från en högerhänts utgångsläge. Det gick strålande! Sedan skulle vi göra en kombination, först höger frontspark tätt följd av vänster frontspark. När tränaren kom förbi och kikade på mig så fick jag direkt ett ”mycket bra!”. Tror ni jag kände mig duktig eller!?

Den avslutande fysdelen blev det fler fällknivar, fler armhävningar (vanliga, men 20 på raken..), en del sparka-så-högt-upp-du-kan-med-rakt-ben samt en liten försök-få-din-motståndare-att-åka-i-golvet-övning. Vet inte om jag ska kalla det brottning när man utgår från stående position? Man håller i varje fall sin motståndare om nacken, har raka armar och försöker sedan fälla motståndaren genom att kroka benet om den andres ben och liksom rycka till. Han/hon ska tappa balansen. Jag kan säga att jag åkte i marken de två första försöken, men min motståndare hade +13 kg tillgodo om vi säger så – jag hade inte en suck när hon ryckte till med hela sin tyngd. Sedan kom jag på att om jag var kvick så kunde jag slingra mig ur krokningen och försöka kroka om hennes ben. Visst, det lyckades jag, men min nätta tyngd räckte inte långt när det gällde att försöka dra omkull henne. Det slutade med dödläge – ingen av oss lyckades fälla den andre trots upprepade försök. Svettigt var det också! Pust!

Nu har jag införskaffat säckhandskar också! I vanlig ordning satte jag kvalitet framför billigt pris och hade därför slopat de Fighterhandskar i konstskinn och med kardborrband som klubben sålde. Jag ville ha ett par Thaismai i äkta skinn, utan något irriterande kardborrband och tja, smakar det så kostar det. Dessutom är de rätt snygga för att vara säckhandskar. Just Thaismai-produkter är inte så lätta att få tag på i vanliga butiker här i Sverige, men som tur är så finns det en inom kampsportskretsar omtalad butik här i närheten som säljer dem. En välkänd mästare företräder butiken, så man får ypperlig hjälp när butiken är öppen. Öppettiderna är lätt opålitliga dock, men nu vet jag det till nästa gång. Bättre att ringa och dubbelkolla att någon är på plats, än att åka dit och hoppas på att det är öppet när det står att det ska vara öppet…

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

