Fredagskick

Tränaren har den mycket trevliga inställningen att eftersom det är fredag, så lägger man till någon rolig övning. Sedan kvittar det lite var den hamnar under passets gång. Idag var det därför flera saker som fick en att dra lite extra på smilbanden och rentav småfnissa lite. Det första var helt enkelt att få lära sig grunderna i det fotarbete som krävs för kickboxning (och boxning i allmänhet). Det må se enkelt ut, men är i själva verket långtifrån det. Grundprincipen är i alla fall att den fot som är närmast dit man ska, flyttar sig först, sedan följer den andra. Avståndet mellan fötterna ska vara konstant när du har förflyttat dig, det ska varken öka eller minska för då blir balansen ett minne blott. Tårna ska förstås peka dit du ska också, av samma skäl. Sedan bör stegen vara ganska korta, vilket jag förstås fick en tillsägelse om rätt snabbt. Jag är ju van att ta långa steg och gjorde förstås det här med, men ajabaja! Blir till att träna på att dansa runt med korta steg. Det haglade hur som helst en del skojiga kommentarer under den här lilla övningen.😀

Det andra roliga var att få lära sig backhand-slag och på så sätt träna upp kvickheten i ett slag. Då kom automatiskt infon om en korrekt knuten näve också. När jag har läst om slag och sådant så har det alltid påpekats hur viktigt det är att handleden är rak. Nå, med en ordentligt knuten näve så tycker jag att handleden blir automatiskt rak, eftersom den spänns. Vi får väl se om jag ändrar uppfattning framöver.

Dagens tredje roliga grej kom egentligen när tränaren skulle visa korrekt knäande igen. Han höll inte tillbaka så mycket, så grabben han visade på flög runt lite mer än den gången han visade på mig, hehe. Övningen är bra träning både för den som utför den och den som håller i mittsen. Den som håller i mittsen får bland annat försöka träna upp sina stackars nackmuskler genom att hålla emot dem när motståndaren drar nacken till sig. Jag förutspår ny träningsvärk i nackmusklerna imorgon…

Vi hade en liten frivillig stretchövning idag också, en variant där man är två. Används väl egentligen för att bli vigare i sidled, så att man så småningom ska kunna åstadkomma split. Den som ska stretchas sitter så långt ut med benen åt sidorna som möjligt och sträcker fram armarna till kompisen mittemot. Kompisen å sin sida sätter sina fötter på insidan av den andre personens överben (mitt på ungefär) och grabbar tag i den andre personens armar. Sedan trycker kompisen med fötterna samtidigt som han/hon drar dig mot sig, ända tills du själv säger stopp. Det ska kännas att det tänjer rejält, men det ska inte vara så att det gör plågsamt ont. Håll ca 15-20 sek och sedan byter ni så att den som blev stretchad är den som hjälper den andre att stretcha. Inte alls dumt! Enklare än att stretcha själv faktiskt.

Jo just det, jag körde dagens pass med ena handen lindad, helt enkelt för att jag ville se om jag hade lindat för hårt eller för lätt. Det kändes hårt i början, men det visade sig mot passets slut att det var aningen för löst. De två översta lagren över knogarna gled sakta framåt…*harkel* Nåväl, nästa vecka blir det till att testa igen. Jag måste lära mig att få till det förr eller senare! Vi ska dessutom börja med slag nästa vecka, så för mina handskars skull så är det en fördel om jag lär mig linda händerna ordentligt illa kvickt! Detta för att lindade händer suger upp svett och då hamnar inte så mycket i handskarna, vilket är en fördel.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

