Höstgrått med en ljusglimt

Det regnar ute, vilket gör att det blir väldigt mörkt inne i lägenheten. Inte världens mest inspirerande förhållanden till att få till en bra jobbansökan, men jag gör mitt bästa. Grått är valresultatet också. Det gick som förväntat, men de som känner mig har nog inga problem med att lista ut att det inte var det resultat jag ville ha. Till på köpet kom Sverigedemokraterna in i riksdagen. Seriöst, hur i hela friden gick det till? Dagens enda ljuspunkt denna gråa dag var kickboxningspasset.

För ovanlighetens skull så gick jag dit utan träningsvärk och med mina fina säckhandskar i väskan. Uppvärmningen var den sedvanliga hantelvarianten med allt därtill, dvs även armhävningar, fällknivar och benböj. Uppenbarligen håller tränaren hantlarna till måndagar och fredagar. Efter det väntade en introduktion till ett rakt slag och vi började med att dansa runt och köra vänsterslag i luften. Sedan klämdes det in högerslag så fort tränaren sade höger. Pang! Undan skulle det gå! När vi fått roa oss med det så var det dags att träna slag på slagmitts, så det gjorde vi. Det är ett rätt fint ljud när man får lite kraft i slaget och träffar mittsen får jag säga. Som allt annat så är det hela svårare än vad det ser ut och tränaren påstår att det kommer ta 1-1,5 år innan han kommer vara helt nöjd med kvaliteten på våra slag. Jaha ja, något man ska se fram emot?

Vi avslutade med *trumvirvel* magövningar. Oväntat va!? Samma fina sitt-på-svanken-med-böjda-ben-och-håll-håll-håll samtidigt som det varvas med pendla eller saxa med benen. Inga fötter i golvet, nope. Idag var nog första gången jag kände att jag faktiskt orkade hålla positionen utan minsta risk för att fötterna ville segla nedåt! Ska jag tolka det som att magmusklerna har blivit något starkare?

Vi körde en ny magövning idag också, en där man behövde en partner. Av en slump så var närmast tillgängliga person en ganska lång grabb, men det var inga bekymmer. Vi skulle nämligen slå varandra i magen, visserligen med handflatan. Låta slagen hagla över hela magen, samtidigt som den som blev slagen skulle spänna magmusklerna. Kraften i slagen fick man själv avgöra, men det skulle kännas. Well, jag gick ut normalhårt och slog och så småningom ville min partner ha lite hårdare slag. Han fick vad han bad om hehe. Hela hans mage var röd när jag var klar med honom. 😛 När han skulle slå mig var han lite väl försiktig i början, så jag fick be honom slå hårdare och hårdare tills jag tyckte att det började kännas. Jag låter väl inte helt normal när jag säger detta; men det var faktiskt en rätt kul övning! Något som också var kul var att min träningspartner tyckte det var enklare att ställa sig på knä och slå mig i magen, snarare än att stå upp och huka sig ned *fnissar lite* Sedan var han inte beredd på att jag skulle ha rätt schyssta magmuskler, så han undslapp sig ett ”å jäklar!” där i början.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

