Träningstips

Jag tänkte slå ett slag för några sidor som kan vara användbara för er som tränar i allmänhet och er som tränar kickboxning i synnerhet. För att vara på den säkra sidan har jag lagt hela högen som ständiga länkar i högerkolumnen, så ni har dem samlade. De flesta av dessa länkar fick jag tag på redan i somras, då jag hade beslutat mig för att jag ville börja med kickboxning och ville veta vad jag kunde göra för att förbereda mig på det hela.

Att öva upp vigheten var en viktig sak. Som f d gymnast så har jag en gång i tiden varit riktigt vig av mig, men sedan fick den biten förfalla och åldern gjorde inte saken bättre. Då jag inte hade någon lust att komma till träningen och känna mig lika vig som ett kylskåp så satte jag raskt igång med lite egna övningar. Sedan fick jag tips om Superfoot Wallaces grundläggande stretchövningar från internetvännen J som har tränat kickboxning i många år. Det är för övrigt J jag har att tacka för att jag numera tränar kickboxning! Har man någon som helst koll på lite kickboxningshistoria så vet man vem Superfoot Wallace är och inser att hans övningar är toppen för att bli lite vigare. Jag märkte resultat rätt kvickt och är i dagsläget bland de vigare i min träningsgrupp.

I kickboxning är det inte bara viktigt med benstyrka, utan det krävs även en stark bål. Alltså inte bara ett tjusigt sexpack och lite ryggmuskler, utan det som ligger under dem. Har du en stark bål blir det bl a lättare och säkrare att utföra slag och sparkar, så satsa på lite core-träning! Länken med core training hittade jag på Fighting Spirits hemsida, när jag surfade runt för att se var det gick att träna häromkring. Där fann jag även länken till att träna upp rörligheten i axeln, vilket också är en nyttig övning för kickboxare. Nu har jag pinsamt nog bara gjort den vid ett tillfälle sedan jag faktiskt började träna kickboxning, men i somras var jag rätt flitig med att göra övningen. Jag var till och med så duktig att jag tog en skål med vatten (hade ingen bra tekopp) och gjorde övningen. Det är nämligen så den egentligen ska utföras, med en full tekopp, och målet är då att inte spilla en endaste droppe när man utför övningen. Testa och se om ni klarar det! Jag fixade det bra på höger sida, men aningen sämre på vänster…

Magövningar har ofta varit ett aber för mig,  i den meningen att jag har behövt göra så många för att det ska kännas efteråt. Sedan införskaffade jag en medicinboll för att kunna lägga på lite tyngd och då ville jag hitta någon riktigt bra övning. Efter lite letande hittade jag en jag var nöjd med, där jag tränade hela magen. Den ligger som länk i högerkolumnen. Om ni plockar bort medicinbollen och låter armarna vara sträckta framåt (på utsidan av kroppen) så har ni utgångspositionen till en av de magövningar vi får traggla på kickboxningen. Den jag kallar för att ”sitta på svanken med böjda knän” och alltså den där vi istället lägger till att pendla, saxa eller hålla benen stilla. Skillnaden mellan vår övning och den i videon är väl att vi inte får pausa, utan håller fötterna borta från golvet under flera minuter på raken. Jag har inte mäktat med att räkna exakt hur lång tid, men jag skulle gissa på 3 minuter då det är den tiden som hålls på en del andra övningar.

Det var övningarna som var nyttiga för kickboxare! Sedan har vi de mer allmänna, som är bra för vad du än tränar; tipsen om hur du bör äta och dricka för att få ut maximalt av din träning. Med det menar jag både hur du får mest ork under själva träningen och hur du sedan snabbast återhämtar dig och bygger upp styrkan efter träningen. Inte alls dumt! Bland dricktipsen finns dessutom ett recept på egen sportdryck, vilken jag själv har tänkt blanda ihop om jag bara lyckas komma iväg och skaffa lite brewbody (maltodextrin) någon gång. Sportdrycksreceptet kan dessutom blandas med proteinpulver om man så vill och då får man helt enkelt till en gainer. Inte för att jag har några planer på proteinpulver i nuläget, jag försöker klara mig på att äta rätt än så länge. Jag misstänker nämligen att jag skulle tycka att proteinpulver smakar skit. Är inte mycket för Oboy, smoothies och sådant ju…

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Träningstips

  1. Jempa skriver:

    Bra jobbat! Forstätt så. Dela med dig av erfarenheter och tips. Kämpa på och kick ass

    • h7elieng skriver:

      Tack Jempa och kul att du tittade in här! Jag är ju glad i att knappa på tangenterna, så du kan räkna med att fortsätta läsa om hur det går för mig på kickboxningsfronten. Fler erfarenheter och tips kommer redan imorgon (fast efter kickpasset).

Kommentera

