Utrustning för den nätta + frustrerande kickpass

Vad tränar jag i? Underklädesmässigt kör jag på sporttopp och antingen boxerkalsonger (tips från Jempa) eller ridtrosor, beroende på när jag senast hade tvättid. Poängen med boxer & ridtrosor är att de har ben, så inget åker upp på fel ställe när man kickboxas. Jag kör på ridtrosorna i första hand,  eftersom de är sydda för kvinnor och sitter snyggare, är i funktionsmaterial så man slipper känna att man springer runt i dygnsura underkläder och har lika långa ben som boxerkalsongerna. Vill man går det till och med att få med ännu längre ben. Nackdelen är att ridtrosorna är dyra, så jag har än så länge bara ett fåtal. Jag köper mina hos Hööks, de har dem i svart eller vitt.

Det mina träningskompisar ser mig i på passen är förstås sportlinne och sedan har jag ett par kickboxningsbyxor, dock kör inte jag på satinvarianten i nuläget. Jag äger även ett par thaishorts, men än så länge har jag varit feg och inte vågat ha dem på mig. Mina ben är så bleka och så här års är det faktiskt skönt att ha lite mer på benen. Boxarlindor har jag också, den 3,75 m elastiska varianten, men det där med att linda är inte lätt för en nybörjare. Det ska inte bli så hårt så cirkulationen stryps, men det får heller inte bli så löst att det lossnar. Sedan ska lindningsmetoden passa din handstorlek också…jag med mina små händer har lagt till extra varv runt handleden (har ändå klena handleder så det kan behövas lite extra stöd där) i den lindningsvariant vi ska köra på. Jag har testkört min lindning genom att bara ha ena handen lindad. Första gången blev det för löst, förra gången tror jag faktiskt det var lagom hårt, så kanhända vågar jag ge mig på båda händerna ikväll. Jag satt hela kvällen igår och studerade olika klipp på youtube för att försöka hitta den variant som vi lindar, men till ingen nytta. Det verkar som om folk övervägande kör på att linda knogarna direkt efter handleden och att nästan alla kör mellan alla fingrar. Sådana klipp fanns det nämligen gott om.

Jag kör med vriststöd också, det stabiliserar foten/ankeln och suger dessutom upp svett.  Ett varningens ord till alla småfotade; köp inte storlek S! Av någon anledning har tillverkarna inte förstått att öppningen för hälen inte borde minska bara för att fotlängden minskar. Det är ingen enorm skillnad på hälstorleken mellan en stl 39 och en stl 36, jag lovar! Alltså, resåren vid hälöppningen skär in så det gör plågsamt ont på den lilla storleken. Jag fick kvickt uppgradera till en M och mina hälar drog en lättnadens suck. Att foten blir någon cm mer täckt och underbenet likaså, det är inget som har betydelse. Så länge tår och hälar är tygfria så går det ypperligt att dansa runt på golvet och fortfarande ha bra markkontakt.

Säckhandskar har jag också som framgått i tidigare inlägg. De luktar gott och ska förhoppningsvis fortsätta att lukta åtminstone hyfsat om jag sköter dem rätt. Som med all min träningsutrustning så vädrar jag ut dem på balkongen så fort jag har kommit hem. Där får de vara ett par timmar och bli av med all svettlukt innan jag plockar in dem och faktiskt så fungerar det riktigt bra.

Den utrustning som hör till sparring har jag inte införskaffat än. Onödigt att lägga pengar på det innan det behövs, ja såvida det inte skulle dyka upp världens pangerbjudande på något som därför skulle löna sig att köpa redan nu. Sedan har jag inte koll på vad som är bra och dåligt där än och jag vill inte köpa något som senare skulle visa sig vara dumt.

—————————————————————————————————-

Dagens kickpass bröt lite mot tidigare trend eftersom vi hade hantlar under uppvärmningen, trots att det är onsdag. Så mycket för min teori om att det bara var på måndag och fredagar. Det lades in raka sparkar framåt istället för höga knän på ett set. Idag pinades vi dessutom med armarna på alla möjliga ställen under knäböj. Rakt åt sidan, rakt fram, rakt upp. Värst av allt, vi fick den här springa-kvickt-på-stället-och-boxa-små-slag-i-luften-med-armarna-ovanför-huvudet-övningen. Den gjorde vi sist på hantelbiten, när armar och axlar redan var trötta från tidigare övningar. Stånk och stön säger jag bara! Uppvärmningen avslutades med pendlande sidosparkar på räkning.

Under själva kickdelen så var det fokus på vänster- och högerslag. Vi slog på räkning, så tränaren hasplade ur sig en siffra och vi utförde antalet. Sade han ett slag var det en rak vänster, var det två blev det en rak vänster tätt följd av en rak höger. Det blev jobbigt när han började säga siffror som 8 och 16 slag på raken. Det blev så mycket svårare att få till högerslaget när det skulle gå undan, jag glömde av högerhöften för att jag fokuserade så mycket på hastigheten. Naturligtvis kom tränaren förbi då och jag fick en besk kommentar om att jag inte använde högerhöften. Suck! Jag som fått till så fina slag innan när det gick i långsammare tempo. Gissa vem som kommer stå och skuggboxas som en idiot härhemma för att försöka få det rätt även i hög hastighet? Jag får väl låtsats att jag twistar eller något, för att få höften att hänga med i farten. 😉

Vi körde två nya övningar på fysdelen idag. Den ena var att spänna magen varje gång det kom en rak höger eller vänster rätt i magen, fast vi hade en stor mitts emellan. Jag fick be min partner ta i riktigt rejält för att jag skulle känna av det överhuvudtaget. Jag fick förstås öva på att spänna magen i snabb takt och se till att inte glömma bort att andas. Det gick lätt om jag vid varje slag gjorde ett fint litet läte, då spändes magen, luften flög ur en och så fort magen slappnade av fylldes lungorna automatiskt med ny luft. Tadaa, precis som på de gamla körlektionerna!

Den andra övningen var för att öka på styrkan i underarmarna. Nu har jag hyfsad styrka där sedan tidigare, tack vare ridningen (alla som rider vet vad jag talar om), men övningen kändes rejält ändå. Den gick till så att man stod mittemot sin partner, lyfte upp handen till axelhöjd och lade sin underarm i vinkel mot partnerns motsatta underarm. Handen skulle vara öppen och sedan försökte man helt enkelt trycka underarmen mot den andres axel. Den andre skulle hålla emot så att det blev lagom mycket motstånd. Det skulle kännas, men inte gå så trögt att man fick ta i för kung och fosterland. När jag nuddat axeln var det helt enkelt den andres tur att nudda min axel och jag stod för motståndet. Så gjorde man så fram och tillbaka i en smidig rörelse. Först en stund på höger sida och sedan en stund på vänster sida, så båda armarna fick jobba.

Vi körde lite knäa varandra allra sist idag och i vanlig ordning körde jag på som fanken från början trots att jag var trött. Riktigt höga knän, snabb takt och rycka ned den andre mot mig genom nacktaget. Sista minuten falnade jag dock och körde i lite långsammare tempo och satsade istället på en sjutusans kraft, men bibehöll höjden på knäandet. Japp, det gick fint det! När det gäller att knäa så lyckas jag alltid få ett ”mycket bra” från tränaren, alltid något. Så slipper jag känna mig helt värdelös idag… (Jag stör mig fortfarande på höftgrejen från dagens pass *muttrar*)

Just det, jag höll på att glömma. Jag lindade båda händerna idag, men i slutet av passet visade det sig att jag hade lindat lite för löst på vänsterhanden. Det som täckte knogarna började glida framåt…men högerhandens lindning höll fint, så jag är på rätt spår! Övning ger färdighet.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

