What can I say, I’m a growing woman

Det märks väldigt tydligt att förbränningen ökar när man tränar. Kickpasset i sig kräver en massa energi, men den ökade muskelmassan ser även till att du förbränner när du vilar. Ju mer muskler, desto högre förbränning. Som en följd behövs mer ”bränsle”, så det är inte konstigt att kroppen säger att den är hungrig titt som tätt. Något ovant för mig som större delen av mitt liv har ätit som en myra, även om jag alltid har haft många mål om dagen. Ni vet; frukost, (+förmiddagsfika om jag sysslat med trädgårdsjobb eller pluggat), lunch, mellanmål, middag och kvällsfika. Nu har jag fått vänja mig vid att äta lite mer vid de tillfällena och även låtsats att det är helt normalt att peta i mig ett kokt ägg eller en korvsmörgås när katterna väcker mig mitt i natten. Det är nämligen inte lönt att försöka somna om när magen envisas med att jag måste fylla den med något, jag blir bara illamående då. Jag väljer alltid något med protein i också, det behövs för att bygga upp musklerna. Går fröken lättviktare upp i vikt av allt detta ätande? Ja, en aning, men det måste vara i muskelvikt eftersom midjemåttet är detsamma. Min vikt? 51 kg och tro det eller ej, men det är mer än vad jag någonsin har vägt tidigare. Jag får försöka lägga upp en bild vid tillfälle så ni ser att jag för den sakens skull inte är något benrangel. Tro mig, jag har för mycket underhudsfett på magen och sådana saker trots min ringa vikt. Mina magmuskler kan bara skönjas lite lätt fastän de vid det här laget borde ha varit ett väl synligt sexpack med tanke på vad de orkar.

Nu till en helt annan sak! Jag har lagt till en länk bland träningstipsen i högermenyn; stretchhjälpen. Hittade den sidan igår när jag letade vilka stretchövningar som rekommenderades för att stretcha utsidan av låret. Det är en sabla klurig muskel att stretcha, för även om man följer instruktionerna om hur man ska göra så är det svårt att få till rätt vinkel eller böjning för att det ska kännas. Stretchning är viktigt efter träningspasset, för att bibehålla långa fina muskler och minimera både skaderisk och den värsta träningsvärken. Tyvärr är det upp till var och en att stretcha och jag vet inte om många hoppar över den biten för att de inte orkar eller för att de helt enkelt inte har koll på hur man stretchar. De enda uppenbara stretchövningar vi har gått igenom på kickpassen är de för lårens alla delar och vadmuskeln och visst, den lilla del av gruppen som stannar kvar efteråt går väl igenom åtminstone några av de övningarna, men nöjer sig sedan med det. Jag brukar stanna betydligt längre än så, faktiskt en hel kvart och stretcha (gör någon övning för att bli vigare också..). Hela kroppen får jobba på kickpassen, så varför skulle jag hoppa över att exempelvis stretcha nacken eller ryggen? Så, nu när ni har länken till stretchhjälpen kan ni inte komma med ursäkter om att ni inte vet hur ni ska stretcha. Det är bara att titta in där, memorera de övningar ni känner att ni behöver och sedan praktisera dem efter träning!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

