Blivande silikonbrud och linslus?

Jag var hos optikern idag då jag hade beslutat mig för att ge det här med linser en chans igen. Givetvis för att glasögon inte är någon hit när man sysslar med kampsport och det helt enkelt är en fördel att se något utan glasögon. Senast jag överhuvudtaget testade linser var för fem år sedan och då gick det inget vidare. Ögonen blev jättetorra på nolltid och linsen kändes obehaglig. Nu har det väl hänt lite på fem år, så dagens månadslinser ska vara bättre. Synd bara att det inte finns endagslinser för mig, eller 14-dagarsvarianten, men har man så högt synfel som jag har och till på köpet med brytningsfel, ja då hinner väl helvetet frysa till is innan det blir aktuellt med de varianterna.

Så, månadslinser alltså, i silikon. Givetvis hade de inga med min styrka hemma, så jag kommer inte få prova några linser förrän på fredag nästa vecka. Dagens besök gav i alla fall något, eftersom min syn kontrollerades. Den hade blivit en grad sämre på höger öga, men var annars precis som den var när jag bytte glasögon för två år sedan. Bra! Då behöver jag inte bekymra mig för att jag måste köpa nya brillor. Å andra sidan, nuvarande har ofantligt repiga glas och det är oerhört frestande att byta dem, men det skulle kosta 1600 kr/öga. Tjohej! Med min nuvarande budget känns det som jag får vänta lite med det.

Förresten, när optikern tittade på mina glasögon så sade han samma sak som varenda optiker har kläckt ur sig när de har tittat på dem; vilka otroligt fina och tunna glas! Ja jag har ju för vana att satsa på kvalitet och att få glasen så tunna som möjligt. Kan ni tänka er vilka fula tjocka glas jag skulle fått med mitt synfel om jag satsat på normaltjockt glas?

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

