Energiboost och kickträning

Energi på flaska, det låter väl bra det? Här kommer fortsättningen på sportdryckstillverkningen. Då maltodextrin var det enda som saknades för att kunna blanda egen sportdryck och jag inte orkade vänta på att det skulle dyka upp i den vin- och öltillbehörsaffären jag var i, så gav jag upp och letade på nätet istället. Jag visste sedan tidigare att det gick att beställa i otaliga internetbutiker, men vem sålde bra kvalitet billigt utan någon hutlös frakt? Valet föll till sist på MM Sports. 35 kr/kg blev det för maltodextrinet där och en anspråkslös frakt på 29 kr, såvida man inte beställde över 500 kr för då blev det fraktfritt. Jag nöjde mig med en 3-kilosförpackning, trots att jag stod länge och övervägde om jag skulle beställa neutralt proteinpulver också…men nej, jag äter ju ägg efter träning, det är ca 7 g protein bara i ett kokt ägg, det ni! Så vad ska jag med dyrt proteinpulver till?

Mitt maltodextrin anlände kvickt och idag blandade jag till min första omgång sportdryck efter följande klassiska recept:

  • 1 liter vatten
  • 1 dl maltodextrin
  • 2 msk dextropur
  • 1-2 msk citron
  • 1 krm salt

Smakresultatet på den blir ungefär som vanligt vatten med en lätt touch av citron och drycken håller väl ca 2-3 dagar i kylen.

När jag skulle blanda till drycken visste jag inte om man skulle satsa på att blanda allt i lite kokt vatten och sedan späda med kallt som när man blandar egen vätskeersättning, eller om det gick att blanda direkt i kallt eller ljummet vatten. Lite testande visade att vattnet borde vara allra minst ljummet för att ingridienserna skulle lösa sig ordentligt. Värt att nämna när det gäller det här receptet, är att allt utom maltodextrin går lätt att hitta i vilken livsmedelsbutik som helst. När det gäller maltodextrinet så kan det ha DE-värden (Dextrose Equivalence) mellan  3 och 20. Ju lägre värde, desto bättre kvalitet och mindre söt smak.

Dagens kickpass var tillbaka på den gamla vanliga rutinen med hanteluppvärmning. Jag måste erkänna att jag saknade extratränarens stretchövningar, jag tyckte de var toppen att klämma in mellan uppvärmningen och själva kickdelen. Kickdelen idag var inga konstigheter. 3 höger rundspark följt av 3 vänster rundspark. Då många slarvade med att vrida på foten och få med höft och axel i själva sparken, så fick vi göra en övning för att få till det. Den är inte så lätt att beskriva i ord, men jag ger det ett försök. Man kör helt enkelt högt knä med ena benet, samtidigt som man vrider utåt på den foten som är i marken och får på så sätt benet som är i luften att vrida sig tillsammans med höften och axeln.

Vi gjorde även en massa höger frontsparkar idag. B var mycket nöjd med mina sparkar, möjligtvis kunde jag försöka få med hälen ännu mer (om han skulle vara petig). Den som höll i mittsen fick också jobba då magen skulle spännas varje gång sparken träffade.

På fysdelen fick vi roa oss med att försöka brotta ned den andre. Jag hade för en gångs skull en partner som bara vägde 3 kg mer än mig och hur mycket vi än försökte fälla varandra så var det ingen av oss som lyckades. Det var nära ett par gånger, men på något sätt lyckades alltid den andra krångla sig ur i sista sekund. Vi hade även en helt ny övning idag; ta träningspartnern på ryggen och sedan öva fotarbete. Ja, jag fick alltså kånka runt på min egen vikt +3 kg till, men det gick. Jag ska kanske vara glad att det inte var min sedvanliga partner jag körde med idag? Då hade det blivit +13 kg om jag minns rätt. Iof hade det varit intressant att se om jag hade fixat det, men jag tror det. Kickboxning är verkligen inget för veklingar! Eller ja, man kan vara klen rent muskelmässigt när man börjar, men har man inte viljan så är det kört. Det märks förresten tydligt i den där jobbiga magövningen som vår tränare envisas med att slänga in lite då och då, senast var idag. Den där benen är 30 cm ovanför golvet och man ska hålla och hålla och hålla positionen på olika sätt (pendla med benen, saxa med benen, cykla med benen och möt upp med armbåge mot knä). Fötterna vill inget hellre än att åka i golvet och likförbannat ska de förbliva 30 cm upp i luften.  Det är verkligen ren viljestyrka att få dem till att hålla sig kvar där. Det är frestande att kläcka ur sig diverse svordomar i det läget, men på sin höjd drar jag till med ett frustrerat arghhh.

Jag skrev väl i måndags att det var osedvanligt många på träningen? Nu är vi så många att tränaren deklarerade att gruppen måste delas i två. Ena gruppen blir nuvarande tid och nästa blir alltså passet efter. Helst ser han att vi som har tränat från starten går över till nästa pass, då det blir lite mer avancerat. Hm, jag är kluven. Tidsmässigt fungerar nuvarande tid väldigt bra med tanke på mat och annat, men skulle jag få jobb så lär väl efterföljande tid vara bättre. Sedan vill jag ärligt talat helst vara i den grupp där de jag har lärt känna befinner sig, det blir roligare så. Nå, vi får se på fredag. Jag önskar på sätt och vis att vi aldrig hade blivit så många att gruppen behövde dela på sig, det hade varit tusen gånger enklare.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

