Tränat med begynnande höstförkylning

Igår kväll kände jag av en begynnande höstförkylning. Var osedvanligt trött och seg, lätt snuvig och mer frusen än vanligt. Som vanligt satsade jag på vitlök, c-vitaminer (jag som banne mig har vräkt i mig satsumas de senaste dagarna…) och ett extra varmt bad. Ja samt att gå i säng ovanligt tidigt. Redan halvtio låg jag i sängen, mer än två timmar tidigare än jag brukar. För ovanlighetens skull somnade jag rätt kvickt också, så jag gissar på att jag hade fått sova mer än fem timmar i sträck när katterna väckte mig halvfyra. Efter sedvanlig matning av trollen så gick jag och lade mig igen och vaknade sedan relativt utvilad vid åtta på morgonen.

Ibland går det att stävja en förkylning genom att satsa på extra mycket dricka, vila, varmt bad och hälsosam kost, men tydligen lyckades jag inte den här gången. Trots det så stack jag till kickträningen. Ja, jag har vuxit upp med att träning går alldeles utmärkt så länge man inte har ont i halsen eller feber och jag hade inget av det. Ingen ledvärk heller, plus att jag kände mig relativt pigg. Jag tog det däremot betydligt lugnare än vad jag brukar, försökte spara på krutet så att säga. Körde armhävningarna på knä istället för på tå, gjorde fällknivarna i lite långsammare takt, stal till mig ett par sekunders vila mellan dem och den sedvanliga hanteluppvärmningen. Tog inte i för kung och fosterland när jag kickade (vi körde höger frontspark följt av vänster rundspark – tydligen en bra försvarsvariant) och inte heller när jag knäade. Fast tillräckligt för att dagens träningspartner skulle känna att jag var i farten om vi säger så. Hon å sin sida lyckades ge mig ett blåmärke på höger höft, vid höftbenet, genom en välriktad vänster rundspark. Inte för att det är någon större konst att ge mig blåmärken där, jag har inget som vadderar där.

Vi fick köra lite nya magövningar idag också, några varianter jag inte upplevde som jobbiga (övriga i gruppen höll nog inte med mig, med tanke på de ljud som vissa utstötte). Jag ska inte ens ge mig på att försöka förklara dem, mer än den sista varianten där ni kan tänka er att huvudet är mot golvet, armarna som stöd i golvet, överkroppen böjd bakåt och de raka benen vinklade över huvudet så att tårna nuddar golvet. Sedan ska man vandra med tårna fram och tillbaka i sidled innan man slutligen ser till att få tillbaka benen till utgångsläget, som helt enkelt är rakt upp ovanför en rak överkropp. Ser ut som rena rama cirkustricket från någon vig person, så det var jäkligt synd att ingen gäst var där och fotade! Jag har ingen aning om hur många som lyckades med det hela, men jag fixade det i alla fall. *stolt* Undrar just om jag har fått bättre magmuskler? Det var länge sedan jag hade träningsvärk i dem, så jag vet inte..

Efter passet kände jag mig riktigt pigg, så jag körde några core-övningar, samt 10 breda armhävningar – på tå. *harkel* Vi gjorde aldrig några sådana under passet, så jag tyckte det var på sin plats att köra dem. Jag lyckades i samma veva imponera på en grabb som skulle träna lite med skivstång – han tyckte det var bra jobbat av mig och att det var väldigt få tjejer som fixade att köra sådana på tå (allra helst i nybörjargruppen antar jag). Han gav mig dessutom lite tips på hur jag kunde få dem att bli ännu bättre, så därför körde jag 10 till på tå. De var ännu lättare att göra, även om jag blev lite skakis där på slutet. Efter det stretchade jag ordentligt, men nu i skrivande stund kom jag på att jag glömde stretcha nackmusklerna. Iof var min träningspartner inte så bra på att rycka till sig min nacke när hon knäade, så har jag tur slipper jag känna av något i nacken.

Ah jag glömde; vi var ovanligt få på plats idag. Faktiskt färre än vad vi har varit sedan terminen började. Jag tror vi var 16 st på plats idag, av mer än det dubbla. Nog för att det brukar vara en del borta på fredagspassen, men så här många? Det var lite udda, men jätteskönt! Tränaren kollade igenom vilken tid vi som var där helst ville träna och inte så förvånande så ville de flesta fortsätta på den här tiden. Det var 2-3 som ville köra passet efter… Jag vill vara kvar på nuvarande tid, även om jag i nödfall kan gå med på nästa pass…men njae, helst inte. Misstänker att det inte är lika gott om gratis parkeringsplatser så dags, plus att det blir helt fel med maten, hämta sambon och annat. Ja och så vill dessutom mina favoriter helst träna på nuvarande tid – det vore skittråkigt att inte få träna med dem.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

