Bilder på längden och på tvären

Jag hade så mycket bildredigering i tankarna igår kväll att jag inte lyckades somna förrän framåt tre, bara för att sedan bli väckt strax innan fem och strax innan halvnio. Inte många timmars sömn där inte! Bilder är fortfarande vad jag har i huvudet. För de som inte vet så är fotograferandet bara en del av att få till en bra bild. Steg två är bildbehandling. Nu är inte jag den som sitter i all evighet och petar med bilder. Vissa blir jag nöjd med direkt, på andra kanske jag justerar ljuset eller kontrasterna en aning, några beskärs och åter andra kan behöva en hel del efterarbete för att bli användbara. Det sistnämnda är mest när motivet är så bra att det inte går att bortse från bilden fastän ljus och annat inte alls stämmer. Då gör jag vad som kan göras för att rädda bilden. Även misslyckade bilder kan vara värda att visa ibland, även om jag för det mesta är rätt så petig med vad jag visar upp.

Ni ska få en halvkass bild här på en del av lokalen vi tränar i, tagen mot kortsidan. Lokalen är faktiskt inte så dum, då den är ljus och känns förhållandevis luftig. Fönstrena bidrar med fint naturligt ljus dagtid. När det blir mörkt är det svårare att fota, för då har jag endast lysrörsbelysningen att förlita mig på och den är inte så värst rolig eller ens tillräcklig alla gånger. Det är i de lägena jag är glad över min suveräna kamera, som fixar att jag drar på rätt så högt ISO-tal och ändå får förhållandevis lågbrusiga bilder.

Hm, WordPress behagar försämra upplösningen på bilden när jag lägger in den här. Det är lika bra ni går direkt in i nätalbumet och tittar istället, för visst är ni nyfikna på bilderna från igår?

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

