Hurra, mer ork och styrka!

Jag kan knappt tro det! Fortfarande förkyld, men ändå hade jag otroligt mycket ork på dagens kickpass och jag tror jag har ökat i styrka! Det är lycka det när man känner framstegen. 😀 Dessutom var jag ruggigt nära att gå ner i spagat med vänster ben fram; det saknades väldigt lite ned till golvet, så även på den fronten har det tagit sig!

Idag fick vi jogga på uppvärmningen och det var ungefär de sedvanliga inslagen av armhävningar, små slag och annat. Vi körde en del sparkar också, både framåt, åt sidan och bakåt. Det fungerade som lite stretchning. Kickdelen i sig var väl egentligen inga konstigheter, en massa rundsparkar och en del slag. Fortfarande behöver det filas på detaljer. Jag inbillar mig att jag har blivit bättre på att vrida på tån och få med mig höft och axel, det blev i varje fall ett väldigt tillfredsställande ljud när jag körde höger rundspark. Vänster rundspark är jag fortfarande sämre på, både när det gäller att vrida på tån (jag vrider den, men behöver vrida den ännu mer) och att få till rejält med kraft i sparken. Nåväl, övning ger färdighet, så det är bara att öva, öva och öva. Synd jag inte har en säck att köra mot härhemma…

När det gäller slagen så behöver jag tänka på att min vänster rak ska vara blixtsnabb, med mycket snärt i. Jag körde den visst alldeles för långdraget i början idag och fick snabbt en tillsägelse.  *harkel* Min höger går ganska bra i nuläget, jag får åtminstone med mig höften ordentligt vilket är a och o för att få mycket styrka i slaget. ”Kanonen” som tränaren kallar den, medan främre arm (alltså min vänstra) är den man mer känner av motståndaren med.

Dagens fysdel bjöd på en överraskning. Vi låg i en cirkel och körde nästan bara magövningar, det klämdes bara in tio armhävningar mitt i allt. Annars var det svankvarianten med sedvanliga benrörelser och det hela övergick sedan till 30-cm-ovan-golvet-varianten (med benrörelser..) utan någon vila emellan. Sedan fick vi ligga ner i den positionen medan tränaren glatt sprang över våra magar. Jo, ni läste rätt, han satte prydligt foten i varenda persons mage, samtidigt som vi skulle spänna allt vad vi kunde. Det kändes knappt om jag ser till tyngden, men däremot var magmusklerna rejält trötta vid det laget och fötterna ville inget hellre än att åka i golvet så man fick vila. Det dröjde dock innan den där vilan kom och sedan upprepades hela processen från svank till 30 cm till att bli sprungen på innan vi körde några andra magövningar. Jag undrar hur många minuter i sträck de stackars magmusklerna fick jobba? Nå, kanske kan jag få lite träningsvärk i magen efter detta, jag hoppas faktiskt på det! För det var evigheter sedan jag hade det senast. Hur ska jag få ett väl synligt sexpack om magmusklerna inte tycker de får jobba så hårt?

Nu återstår att vänta och vänta på att det ska bli fredag så jag återigen kan få köra ett pass. Träningsglad, jag? You bet! Det enda som är mindre kul just nu är jag måste ta bussen in till mina pass, det suger! Det tar enormt lång tid och sedan är det störigt att behöva stressa efteråt för att hinna med rätt buss hem. Jag får nämligen vänta 40 min om jag missar den. Dessutom tar det en kvart att gå till busshållsplatsen och på den tiden hade jag normalt varit hemma om jag hade kört bil.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

