Bakslag och framsteg

Jag skulle egentligen till optikern och prova linser idag, men irriterande nog var jag inte av med förkylningen. Alltså var det bara att boka om tiden, eftersom linser och förkylningar inte går ihop. Håll tummarna för att förkylningen är väck i tid, för jag behöver verkligen komma igång med linserna! Ni får snart en förklaring till varför.

Kvällens kickpass var rätt lugnt enligt mina mått mätt. Av gruppens 41 (ni ser varför vi behöver bli färre i gruppen) var kanske 15 på plats, jag räknade aldrig. Ovanligt luftigt i salen i alla fall och jätteskönt! Vi körde bara en massa slagövningar idag, både i luften och mot mitts, från stillastående och med fotarbete. Kul! Jag känner att jag börjar få till det nu. Den enda anmärkningen jag fick på mina slag idag (vi körde raka och uppercuts) var att jag inte skulle annonsera så tidigt att jag var på väg att slå en rak. Med det menades att jag vred om knogen för tidigt, men annars var det bra. Faktiskt kände jag att jag fick till rätt bra med kraft i mina slag och min träningspartner höll med. Härligt! Mer då? Lite ducka-för-slag-övningar. Bra grej att kunna.🙂 På fysdelen körde vi knäa igen, först 5 med vänster och sedan 5 med höger i en oändlig följd. Jag fick till bra kraft där, så min träningspartner hade emellanåt lite bekymmer med att hålla balansen. Sedan hann vi inte direkt något mer. Inga jobbiga magövningar, inga knäböj, jag var riktigt förvånad. Visst var jag genomsvettig och hade fått jobba rejält ändå, men i alla fall. Jag har blivit så van vid att tränaren tar till alla möjliga jobbiga fysövningar att det kändes lite märkligt att vi slapp det idag. Inte för att knäa är någon dans på rosor när man håller ett hyfsat tempo och tar i för kung och fosterland, man blir rejält trött!

Eftersom jag kände mig lite lurad på att träna en del muskelgrupper så bestämde jag mig för att helt enkelt köra lite egna övningar efter passets slut. Sagt och gjort, jag körde 3x 20 av den där fina magövningen jag har bland mina träningstipslänkar, den som tränar hela magen. Att göra den utan några tyngder ger mig inget, så jag drog till med 5 kg att köra med. Det kändes i magmusklerna, men jag hade kunnat köra fler repetitioner. Jag passade även på att köra 10 smala armhävningar och 10 breda, på tå såklart. Man får inte glömma bort bröstmusklerna och armmusklerna, eller hur? Nå, när jag körde de sista 10 armhävningarna så kom tränaren förbi och tyckte att jag kunde hoppa in i  fortsättningspasset eftersom jag ändå hade ork till armhävningar, men nej, vid det laget var faktiskt min energi nästan helt slut även om det kanske inte märktes. Alltså smet jag rätt kvickt efter det.

En intressant sak som hände tidigare under min lilla extraträning var att tränaren kom fram till mig och sade att jag var tillräckligt duktig för att köra i fortsättningsgruppen, så jag fick gärna börja där. De tränar ju halvsju till åtta och den tiden hade jag redan tidigare lovat att dyka upp på, med start nästa vecka. Jag vet inte om han hade glömt bort det? Hur som helst var det riktigt roligt att höra att jag var tillräckligt duktig, en klar boost för självförtroendet! Dock behövde jag skaffa tandskydd och hopprep, men där svarade jag kvickt att det hade jag redan. Jag skaffade de prylarna redan i somras, eftersom jag ändå visste att jag skulle behöva dem förr eller senare. Nu förstår ni säkert varför jag är så mån om att komma igång med linserna också. Krav på tandskydd innebär ju sparring och sparras gör man inte med glasögon på. Lilla jag vill gärna se min motståndare ordentligt, så då är linser ett plus.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

