Det här med vad man får fotografera

Jag vill klargöra det här med vad man får fotografera, eftersom jag idag mer eller mindre fick en utskällning från en som var lack på att jag inte hade frågat alla om jag fick fotografera under kickpasset. Personen tränade alltså i gruppen jag fotade. Jag blev så paff att jag inte ens kom mig för att ge svar på tal, vilket jag ångrar så här i efterhand. Nu är det så här att man behöver inte be någon om lov att fotografera om det är på en allmän plats där vem som helst kan vistas. När det som i det här läget sker i klubblokaler, så är det klubben som avgör om jag får fota eller inte. I det här fallet vet jag att jag får fotografera, eftersom jag frågade innan jag plockade fram kameran första gången. Faktiskt är det så att de är glada över att jag fotograferar, de ser gärna att jag dyker upp och fotar även annat än min ”egen” sport. De uppmuntrar mig till att fotografera.

Användadet av bilder är en annan femma. I princip behöver jag faktiskt inte fråga den/de fotograferade personerna om lov, såvida jag inte ska använda dem i kommersiellt syfte dvs tjäna pengar på dem. Ja och dessutom krävs det att personen/personerna på bilden är igenkänningsbara för att man ska behöva fråga om lov. Bilderna jag tar på kickpassen behöver jag sålunda inte fråga någon om lov för, såvida klubben inte känner för att utnyttja någon bild i reklamsyfte. Då behövs både mitt och den avbildade personens tillstånd. När det gäller bilder (som inte ska användas i kommersiellt syfte) på internet, så säger lagen att jag inte får publicera kränkande bilder utan tillstånd från den som fotograferats. Skulle ni säga att bilder från ett träningspass är kränkande? Det skulle inte jag. Faktiskt. Så, personen som var på mig idag hade ingen koll på lagarna kring fotograferande och bildanvändande. Hade det varit artigt att fråga hela gruppen från start om det var okej att jag fotograferade? Ja, det hade det väl, fast jag tycker det borde ha legat på tränaren i sådant fall som är den som har ”okejat” mitt fotograferande. Kommer jag lägga upp någon bild på den person som inte ville synas? Nej, för jag respekterar det även om jag rent lagligt inte behöver. Dock finner jag det lite märkligt att personen inte sade ifrån redan förra gången jag fotograferade.

Vill ni läsa mer? Kicka på Fotosidans länk om vad man får fotografera.

Nu när jag har fått ur mig det så ska jag gå igenom dagens bildskörd. Jag har många ivriga anhängare som väntar på att jag ska lägga ut bilderna i mitt nätalbum, så själva redogörelsen för dagens kickpass (jag var närvarande på både nybörjarpasset och det avancerade) får ni imorgon. Det avancerade var riktigt riktigt grymt och jag är glad att jag hade bestämt mig för att inte deltaga aktivt där idag. I sådant fall hade jag nog varit tvungen att krypa till bussen. 😉

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

