Gårdagens kickpass

Jag dök upp redan på nybörjarpasset och tränade lite i kulisserna, så jag körde lite hanteluppvärmning och snabba slag på säck. Bra för konditionen.🙂 Det blev även ett fåtal armhävningar, fällknivar och upplyft. Stretcha gjorde jag också, för att inte tappa den vighet jag har byggt upp än så länge, men några sparkar körde jag aldrig. Skulle låta blåmärkena vila ju. Inte för att det hjälpte ett blåmärke på höger höft –  kameraväskan slog visst i där under min promenad till och från bussen, så jag förvärrade det…

När nybörjare tränade kickdelen så plockade jag fram kameran, för det fanns ändå inget utrymme ledigt vid säckarna. De körde höga och låga rundsparkar och den som höll mittsen skulle försvara sig genom att dra upp knäet varje gång det kom en låg rundspark. Precis den övning jag hade behövt innan mitt första sparringpass om vi säger så. Tränaren talade gång på gång om hur viktigt det var att kunna försvara sig, för annars skulle vi åka dit på rejäla blåmärken och kanhända värre. Jo jag tackar jag, i det läget var jag väldigt frestad att dra upp byxbenet och visa resultatet av att inte försvara sig mot låga rundsparkar.

Nybörjarna fick även lära sig flygande frontspark, vilket gav enstaka roliga bilder.

När det var dags för min grupp så var det väl några som lite förvånat frågade om jag inte skulle träna, men jag replikerade att jag var alldeles för blåslagen för det. En av grabbarna fick (visserligen efter passet) se min grymma uppsättning blåmärken på vänster lår och utbrast att det var som en hel karta och han förstod varför jag inte hade tränat. Det där med karta var inte en så tokig liknelse, för jag har vita streck som löper här och var, där det levrade blodet uppenbarligen har hunnit transporteras bort. Det ser precis ut som vägar på en karta. Kanske ska jag ge mig på att ta en bild nu när området mellan vägarna dessutom har börjat skifta färg till brungult. Det ser inte lika illa ut nu helt enkelt.

Min grupp fick ett stenhårt pass. Då en del saknade hopprep blev det en jogga-med-hantlar-uppvärmning. Tro nu inte att det var enkelt för det, nej tränaren drog till med en uppvärmning som fick folk att se slut ut rätt kvickt. Slalom i högt tempo mellan slagsäckarna, krabbgång med slag i luften, springa baklänges, hantlar rätt ut åt sidorna, fram, bakåt, uppåt, you name it. Knäböj, armhävningar, fällknivar, upplyft, allt med hantlarna i nävarna. Fy fasen, jag blev slut bara av att titta på dem! Passet fortsatte sedan i samma anda. Stenhårda lowkicks mot mittsar (mina blåmärkesmärkta skenben var ytterst tacksamma över att jag inte deltog i passet), rundsparkar med efterföljande snurr, frontsparka sin motståndare fram och tillbaka i salen (de började längst upp i salen och slutade längst ned, då blev det den andres tur), snabba rundsparkar i en följd, flygande uppåtspark. Ja herregud vad min grupp blev manglad både konditionsmässigt och smärtmässigt. Alla de där rundsparkarna måste ha gett finfina blåmärken. Som avslutning på passet fick de köra 200 situps i par, plus en jäkla massa armhävningar och upplyft. Tjoho. Ni kan tänka er i vilket skick jag skulle ha befunnit mig om jag hade varit med och tränat. Nu får jag väl vara glad om jag kan träna ordentligt imorgon…

Jag passade på att fråga min tränare om sparringutrustning också, men blev väl inte så mycket klokare på det hela ändå. Det enda jag är säker på just nu är att jag ska skaffa 12 oz boxningshandskar, samt kombinerat ben-/fotskydd. Separata benskydd/fotskydd behövs nämligen bara på tävling, men under träning så blir det för mycket bök med att köra på det. Tips om bra märken och så fick jag inga. De klubben säljer är ju bra användningsmässigt, men ingen hög kvalitet. Fröken här vill ha hög kvalitet, jag menar vad är poängen med att köpa något billigt bara för att behöva byta till något bättre senare? Äh, lika bra att skaffa ordentliga prylar från början säger jag! Det blir väl en runda på stan istället med besök hos Budo & Fitness, samt Master Ho. Twins och Thaismai är vad jag har i åtanke i första hand, men vi får väl se…Så ska jag försöka komma ihåg att köpa kylspray också.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

