Prestationskrav och sparring…

…är en dålig kombination. Då talar jag inte om tränarens krav, åh nej! Han är väl nöjd så länge vi kämpar och gör så gott vi kan. Jag? Jag vill helst vara bäst från början, eller kanske i det här fallet; vara lika bra som de som varit i den avancerade gruppen från start. Onödigt höga krav på mig själv alltså, då faller jag desto hårdare när det inte går som jag vill att det ska gå. Kvällens kickpass var alltså nedslående, eller ja, den sista halvtimmen av det då vi sparrades.

Det började väl okej, med en typisk H-uppvärmning och lite stretchning. På själva kickdelen så hamnade jag med en lång grabb, vilket innebar lite mer ansträngning för mig då jag behövde hålla mittsarna högre än vad som var bekvämt. Det är lättare när det är på andra hållet… Vi värmde upp mittsarna först och körde sedan lite rundsparkar och två olika slag-/sparkkombinationer. I en av dem ingick att köra en rundspark som den andre fick blockera och jag säger bara AJ, det gör förbaskat ont i skenbenen när man träffar på sidan av knäet eller den andres smalben utan att ha några benskydd på sig. (Gissa vem som har ett svullet blåmärke som resultat? Jag får snart döpa om mig själv till fröken Blåmärke). Vi körde lite skuggboxning och skuggsparring också innan vi gick igång med the real deal.

Just sparringdelen gick alltså inte alls bra för mig idag. Jovisst fick jag in diverse träffar här och där, men generellt störde jag mig på att jag reflexmässigt fortfarande vill blockera rundsparkar med armen snarare än att dra upp knäet. Alltså jag vet mycket väl att det är dra upp knäet som gäller och likförbannat så missar jag att göra det i åtta fall av tio. Jag blir så besviken på mig själv! Hur ska jag få in det i ryggmärgen? Sedan har jag fortfarande dålig koll på vad som fungerar bra att kontra med osv. Jag fick lite tips där från H, att ex en misslyckad rundspark från min sida kan övergå till en sidospark. Alldeles självklart när man hör det, men kunde jag komma på det själv? Nej. Det är som om hjärnan stänger av sig när jag behöver den som mest. Ska jag berömma mig själv för en sak jag gjorde rätt idag så var det i alla fall att jag hade hakan inåt/nedåt, som man ska. Alltid något. Å fotarbetet fungerade för det mesta.

Mot vissa personer gick det bra att få in gott om slag och sparkar, mot andra kände jag mig som den totala nybörjare jag är. En grabb jag sparrades mot körde lite slag mot ansiktet, fastän vi bara skulle sikta på kroppen idag… Jag blev så paff att jag inte kom mig för att ducka första gången. Jag druttade i golvet två gånger idag också, när jag sparrades mot en annan grabb som tydligen har koll på att det är okej att svepa omkull motståndaren med foten. Det hade jag mindre koll på och inte hade jag något bra försvar mot det heller. Jag borde förmodligen ha backat eller något. Ytterligare en sak som stör mig; att jag faktiskt inte har full koll på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Han grabbade ju min fot med handen vid ett tillfälle då jag körde en spark och det tror jag faktiskt inte är tillåtet inom kickboxning. Det är väl mer thaiboxning, eller? Ni hör, jag har noll koll. Kanske läge att läsa igenom tävlingsreglerna.

Jag var riktigt moloken efter passet, hade lyckats få tre nya svullna blåmärken och inte blev det bättre av att jag inte hann duscha, utan fick kasta mig ut i spöregn för en 15 min promenad till bussen. Min jacka blev genomblöt (gissa om jag ska impregnera den snarast). Lägg till mina dyngsura träningskläder och allmänna jag-är-sämst-i-världen-attityd så kan ni föreställa er hur munter jag var på bussen hem. För att inte tala om hur jag frös. När man för en gångs skull önskar att värmen ska vara påslagen på bussen, så är den inte det.

Det känns väl lite bättre nu i alla fall, så förhoppningsvis ska jag lyckas återgå till min jag-älskar-sparring-attityd inför fredagspasset.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

