Grundtekniker i kickboxning

Här har ni grundteknikerna:

  • rakt slag
  • krok
  • uppercut
  • rundspark
  • sidospark
  • frontspark
  • yxspark
  • krokspark
  • bakåtspark
  • snurrande krokspark
  • fotsvep
  • fallteknik
  • höftkast
  • skifta grundställning för slag eller spark

Av dem kan jag glatt bocka av de sju första punkterna på min jag-vet-hur-man-ska-göra-dem-lista, såväl som bakåtspark och skifta grundställning. Resten har jag ingen koll på, eller jo, jag har utsatts för fotsvep och tillämpat min alldeles egna okontrollerade fallteknik, räknas det? 😛 Det är mycket kvar att lära och för den delen, bara för att man vet hur något ska utföras betyder inte att man lyckas få till det helt rätt. Att få till en spark eller ett slag är en konst när det gäller att träffa på ett exakt ställe, med kontrollerad kraft och bibehållen balans. Sedan får vi inte glömma att det är en fördel att få upp hastigheten också.

Ett litet boktips för att få koll på kickboxning: Complete Kickboxing: the Fighter’s Ultimate Guide to Techniques, Concepts and Strategy for Sparring and Competition. ISBN 9781880336847. Den ska i alla fall jag införskaffa vid något tillfälle, boknörd som jag är.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Böcker, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

