Halloweens inverkan på träning

Det är Halloween denna helgen och det hade en tydlig effekt på folks träningslust. Inte många behagade dyka upp och träna under fredagen, de skulle väl ut och festa istället. Vi var således bara fyra personer som tränade igår. Fasen, inte ens tränaren var på plats särskilt länge och huvuddelen av passet körde vi själva, till och med under uppvärmningen hade vi fria händer. Jag gjorde en mix av hopprep, knäa med hantlar och jogga runt med hantlar, givetvis med sedvanliga inslag av armhävningar och fällknivar. Inte slarva med den biten inte. Sedan fick vi 20 min sparring och då vi bara var två grabbar och två tjejer så fick man osedvanligt mycket respons från tränaren. Vi tjejer fick försöka gå in nära och attackera varsin grabb med slag och grabbarna skulle huvudsakligen ta emot det hela. Poängen var att vi skulle lära oss att inte fega ur i närkamp så att säga. Hos mig är det fortfarande mest frestande att backa ifrån en skur av slag mot mig, men jag måste alltså försöka få in i min skalle att det är bättre att gå in i närkamp och ge igen. Det är svårt! För att inte tala om att bibehålla guarden under hela processen. Jag märker att jag slarvar en aning med guarden när jag ska slänga iväga snabba krokar och uppercuts. My bad. Igår fick jag faktiskt ett slag på näsan för att jag slarvade. Inget hårt slag, bara en markering.

Dumma jag slarvade med blockeringar mot sparkar igår också. Samma sak jag blev så besviken på mig själv för förra gången jag sparrades. Jag MÅSTE få in det som en reflex att dra upp knäet högt, inte blockera med armen. Jag vet bara inte hur jag ska lyckas få in det i ryggmärgen. Under tiden riskerar jag nya blåmärken. Märkligt nog har jag inte förvärrat mitt gigantiska blåmärke på vänster lår, trots att jag tog ett fåtal smällar där igår.

En bra sak jag lärde mig igår var att det kan vara rätt smart att köra början till en frontspark och sedan helt sonika sparka med andra benet. Motståndaren lär försöka blockera den troliga frontsparken och istället bli träffad av den andra sparken.

Efter sparringen försvann tränaren, men vi fick en order om att köra 10 egna ronder mot slagsäck. Mina skenben var inte jättelyckliga över att träffa en slagsäck, det gör ont att sparka på en hård säck, särskilt när man har blåmärken på skenbenen redan när man börjar. Jag skulle kanske behållt benskydden på? Hur som helst så fokuserade jag på slag istället och slängde bara in en och annan sidospark, frontspark och bakåtspark. Vid en bakåtspark klantade jag mig, så säcken var på väg emot mig när jag träffade och det hade en mindre bra effekt på mitt ben. Både knäet och vristen genomfors av någon konstig stöt och sedan dess gör det lite småont. Inget är svullet eller så, utan det känns lite som vid överbelastning. Jag hoppas det hinner gå över till måndagen…

Sista halvtimmen var vi bara tre kvar och jag lade 15 min på fys och 15 min på stretchning. 50 st av min träna-hela-magen-situps med 5 kg tyngd, lite cykla i luften, lite hålla-fötterna-30 cm-ovan-golvet och 50 st T-crunches. Armhävningar gjorde jag 100 st på tå fördelat på fyra set, så 30+20+20+30. Ja ni läste rätt, jag gjorde 30 armhävningar på raken utan att blinka! Otroligt! Jag är SÅ stolt över det. Det bästa är att vid de första 30 så kände jag egentligen att jag hade fixat någon mer på raken, men jag slutade vid 30 för att jag ville hålla ett jämnt tiotal och jag tror inte jag hade fixat 40. Jag gjorde även 80 rygglyft innan jag var nöjd med fysdelen.

Min kickväska hade kommit igår också, så den invigdes på plats. Jag är helnöjd med den, äntligen en väska som rymmer allt jag behöver ha med mig! Skön att kånka runt på är den också, då de olika handtagen (den går att bära på fyra olika sätt) är bekväma att hålla i.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

