Ställa om klockan har konsekvenser

Är det någon mer än jag som är innerligt trött på detta hattande mellan sommartid och vintertid? Jag önskar verkligen att vi hade vintertid (den rätta tiden) året runt. Att ställa om klockan i sig går på ett kick, desto värre är det med kroppen. Min kropp har en egen klocka som talar om när det är dags att äta, sova, vakna osv och den går inte att ställa om på ett kick. Det tar uppemot en vecka innan den har vant sig något så när och det är lika jobbigt varenda gång det är dags att skifta tid, vare sig jag förlorar eller vinner en timme. Idag har jag alltså varit hungrig en timme för tidigt hela dagen. Vi talar vrålhungrig, inte något jag-fixar-att-vänta-en-timme. Överväger starkt att äta middag trots att klockan bara är fem och jag inte har någon träning eller dylikt som skulle kunna föranleda en tidig middag.

Det finns mer som är irriterande med ändringarna sommartid/vintertid. Folk som glömmer bort att ställa om klockan och kanske missar bussar, kommer i fel tid till jobbet och dylikt. Jordbrukare som ex har kor som ska mjölkas vid en viss tidpunkt och där det inte är okej att komma en timme senare. Folk som jobbar natt och som antingen förlorar en timmes lön eller får jobba en timme extra. Ni fattar poängen! Tänk om vi kunde ha vintertid året runt, så skönt det skulle vara. I nuläget får jag väl vara tacksam över att vi åtminstone byter tid på söndagar, istället för på måndagar som det var en gång i tiden.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ställa om klockan har konsekvenser

  1. Ullis skriver:

    Jag röstar apselut för sommartid året om, vem vill leva i mörker???????

Kommentera

