Hårda kickpass igår

Tränaren körde hårt med båda grupperna igår. Nybörjarna fick uppvärmning med joggning, krabbgång, kullerbyttor, skuggslag, slalom mellan säckarna och lite annat. Efter det drillades de i hårda rundsparkar, där de skulle växla mellan höger och vänster ben. De flesta har vid det här laget lärt sig att vrida på foten, men fortfarande är det många som missar att det ska vara raka ben och att även axeln ska följa med i rörelsen. Sedan fick de köra frontsparkar ett tag, för att därefter återgå till rundsparkar. Tränaren vill verkligen att rundsparkarna ska sitta som ett smäck, men det är ju en av de absolut viktigaste sparkarna inom kickboxning, så jag förstår honom.

Fysdelen för nybörjarna var också jobbig, åtminstone om jag ska döma av folks miner på bilderna jag tog. 😛 De fick köra rätt många knäböj med vikter mot bröstet; 5 kg för tjejerna och 10 kg för killarna. Det var dessutom noga med att benen skulle vara ihop så att man var tvungen att gå ner på tå. Sedan blev det den här-hålla-benen-raka-30 cm-ovan-golvet övningen, den med inslag av benrörelser. Den tycker jag själv är jobbig, eftersom det tar evigheter innan man tillåts sätta fötterna i golvet, fast är det något som har gett mig träningsvärk i magmusklerna efteråt? Nope. Jag behöver oftast tyngder för att få något resultat på den fronten, sorgligt men sant.

Den avancerade gruppen fick köra egen uppvärmning med hopprep och allt det, plus skuggsparrning med hantlar. Kickdelen bestod av sparring med bara slag, alltså gå in tätt på varandra och slå. Usch, sådant jag själv är kass på och som det helt ärligt verkar som om jag inte är ensam om bland tjejerna. Fast övar man inte på det så lär man sig inte, så på sätt och vis var det synd att jag gick miste om ett tillfälle att träna på det.

Även den här gruppen fick drillas i rundsparkar, fast stenhårda sådana mot säckar och i intervaller. Grymt jobbigt! Glad att jag slapp det, för mina skenben hade garanterat gjort ont av det. Jag har inte lyckats härda dem än, men det kommer väl med tiden.

Efter det var det bara fysdelen kvar, den sedvanliga 200 situps i par, 100 armhävningar och 80 rygglyft.

Bilderna från passen då? Tja, jag hade bara med mig min älskade 105:a, så det blev många close ups. Jag har inte hunnit fixa mer än ett fåtal bilder än så länge, men alla bilder kommer förr eller senare dyka upp detta album.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

