Gamla dikter

När jag var yngre skrev jag mycket dikter. Under senare år har det väl bara blivit någon enstaka. För skojs skull ska ni få läsa några diktexempel. Eller skoj och skoj, med tanke på att jag nästan bara skriver dikter när jag är nere så speglar det inte precis några muntra tankar.

Den här dikten kom jag aldrig längre än så här på:

Hur mycket kan ett hjärta ta
innan sprickorna blir alltför många
Tomrum som inte kan fyllas
och drömmar som blir till ånga.

 

En annan:

Himlen öppnade sig i mina ögon
skymde sikten och kantade dem röda
Salta droppar föll och föll
bildade en flod och ett vattenfall
nerför ansiktets vinklar och vrår
Det blixtrade till i blicken
ett kortvarigt ljus som brände ögonlocken
Smärtan gjorde sig påmind
spred sig som en löpeld inåt
exploderade i det lilla hjärtat
Varma känslor och drömmar
sipprade ut genom vassa kanter
Kvar blev ett tomrum
som ekade av förlustens tunga steg
i takt med pulsens ojämna rytm
Andningen kom stötvis
lungorna kämpade för att orka
Ett band runtom
förhindrade djupa andetags lisa
födde panik och ångest i själen
Himlens portar stängdes igen
lämnade flodbäddarna torra och heta
Grått mörker överallt
inte en gnista i sikte någonstans
inte ens bland strödda spillror
Puls och andning stabiliserades
trots trasigt hjärta och sviken själ
En vän förklädd
sökte lyckan finna någon annanstans
glömde att alltid finnas till hands

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

