Skönt att få träna igen

Det var SÅ skönt att få träna igen! En veckas uppehåll var alldeles för länge, det kändes som om man tappat lite, men förmodligen var det ren inbillning. En veckas uppehåll ska inte påverka konditionen och styrkan, såvida man inte har varit väldigt sjuk.

Jag tränade med nybörjarna eftersom jag skulle ta det lugnt och inte visste om jag skulle behöva avbryta träningen. Alltså blev det hanteluppvärmning med inslag av fällknivar och armhävningar. 10/10 kör de, men jag drog till med 15/15 som jag har vant mig vid. Hantlarna fuskade jag på och körde 1 kg som alla andra. Jag skulle ta det lugnt ju… Det blev lite skuggboxning också. Visserligen skulle vi från början bara köra raka slag, men jag slängde in lite annat också. Alla fick iof köra krokar och uppercuts senare.

Kickdelen var rätt snäll mot min skadade fot, då vi skulle köra sidosparkar med främre benet, alltså min oskadade sida. Vi var ojämnt antal, så jag erbjöd mig att köra mot säck. Det blev därför extra många sidosparkar för min del, eftersom jag inte hade någon lust att vila när det var byte. Det var inte meningen att vi skulle ta sats innan sparken, men Mr E som råkade vara i närheten av mig tyckte att jag skulle köra med sats också. Jag testade och det blev mycket bättre kraft i sparken då. Vid sparring får jag helt enkelt avgöra om jag vill köra på kvickhet (utan att ta sats) eller kraft (med sats). Det är en schysst spark i alla fall.🙂

Vi fick testa en liten självförsvarsövning också, som gick ut på att slå bort det förövaren hade i näven (en mitts i det här fallet då, i verkligheten kanske en kniv?) med hjälp av en slags spark där man träffar med insidan av foten, fortsätter i en cirkelrörelse och sätter en bakåtspark i magen. Typ. Ingen hit att öva den mot slagsäck, eftersom jag knappast kunde sparka bort säcken, men snälla J från min egentliga grupp, erbjöd sig att hämta och hålla en mitts åt mig. Alltså fick jag träna som alla andra ett litet tag. Vi avslutade passet med att hålla hålla hålla benen-30cm-ovan-golvet. 5 min skulle vi hålla positionen och mot slutet sprang tränaren på ens mage. Tack! Jag vill faktiskt att någon springer på min mage lite oftare, för då har jag en chans till att få träningsvärk i magmusklerna.😛

Givetvis var jag inte särskilt trött efter det passet, jag har vant mig vid tuffare tag nu och ville ha mer fys. Sagt och gjort, jag gjorde 20 vanliga armhävningar, samt 10 smala och 10 breda. Borde väl egentligen ha gjort lika många till… Sedan 50 tyngre situps och 25 åt vardera sida, för att slutligen avsluta med 80 rygglyft. En massa ben/höftstretchning på det och sedan blev jag sugen på att köra lite slag mot säck. Blandade alla slagvarianter. Skönt att få slå lite faktiskt! Efter det glömde jag att stretcha, för jag plockade upp kameran och fotade och sedan var det helt enkelt för sent att stretcha. Man ska inte stretcha kall.

Från början skulle jag inte haft med mig kameran, men så hade jag kvällen innan lovat en person att ta med den för att fota några önskade sparkbilder. Sedan dök inte den personen upp på träningen som väntat, vilket gjorde att jag blev ganska lack… Tro mig folk, att släpa med sig kamerautrustning som ger en extra tyngd på ca 4kg i den redan proppade träningsväskan är INTE roligt när man åker kommunalt och dessutom har en kvarts promenad till sitt slutmål. Att ha gjort det i onödan var alltså riktigt surt. Det var också därför jag fotade avancerade gruppen, för att det hade varit ännu värre att inte använda kameran alls när jag haft sådant sjå att släpa med den. Nu var det bara fem personer som tränade igår och de fick inte göra världens roligaste saker, så jag tog bara ett fåtal bilder. Knappt 40, löjligt få bilder för att vara mig. Nå, jag gjorde några grabbar glada i alla fall, alltid något! Det är förresten lättare att fota i träningssalen nu, för det är något alldeles enormt ljust därinne nu. Rena rama operationssalen! Tränaren hade fixat två rader med lysrörslampor som tidigare varit trasiga. Mitt fotojag är ytterst tacksamt, mitt fåfänga jag är mindre glad. Tala om avslöjande ljus haha!

Idag har jag lätt träningsvärk i vänster sida, efter alla dessa sidosparkar igår. Magmusklerna i sidan har också träningsvärk, äntligen! Foten då? Tja, nu har jag fuskat och kört med Zon sedan igår morse och just nu känns nästan inte ett smack i foten. Zon är smärtstillande och inflammationshämmande, så… Jag har upptäckt en knöl också, alldeles på skenbenet närmast ankeln till. Frågan är hur länge jag har haft den knölen, för jag har för mig att det är på samma ställe där jag tidigare hade ett svullet blåmärke. Kan det vara en broskbildning?

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

