Upplyftande pass igår

Gårdagens pass var väldigt upplyftande för min del. Då högerfoten inte är helt okej än så får jag fortfarande ta det lugnt och därför valde jag att träna i nybörjargruppen (entimmespass), vilket i sig gjorde att jag var på plats ca en halvtimme innan så jag kunde köra lite på säck först. Nuförtiden är de flesta säckar upptagna när man kommer vid den tiden, för fler och fler har insett fördelarna med att ”tjuvträna” lite. Mestadels grabbar som står och slår dock…

Uppvärmningen var den pålitliga gamla knäa-med-hantlarvarianten. Vad är det, 4×3 min? Med fällknivar och armhävningar emellan. Den här gången var det inte tal om bara vanliga armhävningar, utan det varierades mellan på knogarna, på hantlarna, breda och på fingertopparna. Jag var lite skeptisk till fingertoppsvarianten, men till min stora förvåning gick det alldeles utmärkt att göra sådana. Vi körde skuggboxning med hantlar också, såväl som ”fotskifte” eller vad jag ska kalla det. Ni vet, när man så snabbt man kan byter utgångsposition, så det främre benet blir det bakre och tvärtom. Vi fick göra det på räkning och olika antal skiften per gång. Det började med ett och ökade gradvis tills vi var uppe i fem skiften på raken i en räkning. Nyttig övning faktiskt! Sedan blev det en del slänga-upp-benet-så-högt-upp-du-kan på räkning också. Jag tror jag kommer högre upp med benet nu än vad jag gjorde när jag började på kickboxning.

Själva kickdelen var rena rama konditionstestet. Först rundsparkar i snabb följd med ena benet under någon minut, för att kort därpå byta till samma sak med andra benet. Ingen vila emellan. Fokus låg på snabbheten, så vi skulle inte lägga någon större kraft i sparkarna, för då skulle vi inte orka hålla tempot. Hoppbenet brände kan jag säga. Sedan gjorde vi samma sak fast sparkade framåt/uppåt. Där tror jag det var 1,5 min per ben och vet ni vad? Jag pausade inte i sparkandet utan lyckade sparka konstant för varje ben. Tala om att passen i avancerade gruppen har gett mig kondis! Det som var värst var inte sparkandet i sig, utan det var den brännande känslan i hoppbenet. Aj, hade nästan kramp i senaste hoppbenet när vi väl fick vila och det kom inte som någon överraskning att det resulterade i träningsvärk idag.

Vi avslutade med drygt 200 situps i par, vilket var nytt för den här gruppen men vardagsmat för mig som vant mig vid den avancerade gruppens fys. Mycket stånk och stönande från folk, men inte från mig. Mina magmuskler har bättrats på de här månaderna, så de magövningar jag tyckte var jobbiga från början känns numera helt överkomliga.

Utöver situpsen blev det även 50(?) rygglyft och 10 armhävningar med klapp. Jag erkänner att jag inte riktigt har bemästrat det sistnämnda än. Jag brukar göra alla mina armhävningar på tå, men när det gäller klappversionen är jag fortfarande tvungen att göra armhävningarna på knä för att lyckas med klappen. Högst irriterande! Jag måste få mer explosiv kraft i frånskjutet.

För att summera vad som var så upplyftande med att köra  i nybörjargruppen denna gång: jag fick träna med min sidekick igen, vilket i sig gav mig en energiboost och lite extra jävlaranamma.  🙂 Jag märkte av exakt hur mycket bättre jag har blivit på att träna i den avancerade gruppen. Kondition, styrka och teknik ligger på en helt annan nivå nu. Kände mig skitduktig i nybörjargruppen rent ut sagt! Riktigt upplyftande var det. Min lilla fot protesterade heller inte mot några kickar eller vridningar igår och bara det var en lättnad. Nu lade jag iof inte någon kraft i kickarna, men i alla fall. Foten är nog okej snart. Kan kanske våga mig på den avancerade gruppen på fredag igen, vi får se.

Jag var förstås tvungen att stanna kvar och spana in vad jag missade i den avancerade gruppens träning och tur var det, för det var nya och nyttiga saker som de fick träna. Förlängd rak vänster. Inte alls dumt att kunna! De körde även slagintervaller på säck, men för en gångs skull en massa krokar och lite senare, en massa uppercuts. Nyttigt som sagt var. De fick även göra något jag verkligen hade behövt öva på; lära sig skydda och försvara sig mot slag som haglar mot kropp och huvud. Slagen i de här fallen kom med fokusmittsar och skulle vara rätt lösa, men träffa på precis alla ställen, inklusive rätt i pannan! Huvva för slag mot ansiktet! Jag vet med mig att min instinkt är att krypa ihop, vända bort blicken (eller titta ner *host host*) och backa. Men nej, man ska visserligen se till att krypa ihop och få ner hakan som vanligt, men det är viktigt att hålla guarden högt och liksom titta framåt/uppåt mellan guarden i sitt ihopkrupna läge. Absolut inte titta bort eller neråt! Armbågarna in mot kroppen och så ska man hålla sig i rörelse/cirkla. Parera slagen, ducka om slagen är på väg mot huvudet, spänn magen om du märker att slagen är på väg ditåt. Ja jäklar att jag inte själv fick öva på det igår alltså! Kanske kan jag övertala någon att köra lite sådant mot mig innan ett pass? Det var i alla fall bra att jag fick se det hela, för bara på det viset fick jag tips.

Gruppen körde hårda slag (med fokusmitts) mot hela magen också, som ren magträning. Efter det var jag tvungen att gå för att inte missa bussen hem, men jag misstänker att det enda avancerade gruppen hade kvar på träningen var mer fys.

Jag ser fram emot nästa kickpass! 😀

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

