The energizer bunny slår till igen

Tala om att jag hade energi idag! Åkte in så jag var på plats en dryg halvtimme innan passet skulle börja, så jag kunde köra lite mot säck, såväl som mot B. Jag var definitivt varm och svettig när nybörjarpasset började och det blev en klassisk hanteluppvärming med alla dess inslag. Lite knäböj (totalt 90 st fördelat på tre olika varianter) och skuggboxning slängdes också in.

På kickdelen var vi ojämnt antal, så jag fick köra mot säck bara för att jag egentligen tillhörde avancerade gruppen. Körde bara nybörjarpasset för fotens skull, men det hade visst tränare glömt bort idag. Det blev en massa rundsparkar, fem av vardera ben under tre minuters tid. Sedan skulle det vara byte, men jag hade förstås ingen att byta med och stod därför och kickade lite extra, tills jag insåg att det var vettigt att i alla fall vila lite emellan. Det var en del kickronder vi körde. Fast tre hela minuter vilade jag inte, det hade jag inte ro till. Efter det skulle vi slå varandra i magen, med en mitts emellan. Den här gången värvade jag trogna J från avancerade gruppen. Jag började slå honom och sedan bytte vi. När han slog mig så kändes det rejält och på slutet när tränaren sade att de skulle ta i ordentligt så lät det VÄLDIGT mycket mot min mitts. Å jäklar vad det kändes! Nästan så man inte kunde tro att det var en mitts emellan. Kudos till J för suveränt slagarbete. Jag vill bli slagen hårt så min mage får kämpa lite. Kanske jag kan få lite träningsvärk i den imorgon?

Nybörjarpasset fortsatte sedan med samma rundsparksrutin vi börjat med. Tydligen var det alltför många som slarvade med att vrida på foten och få med sig höften och hela den biten. Inget slarv från min sida dock, tvärtom, nu börjar jag känna att det blir hårda sparkar.🙂 Allrahelst vänstersparkarna har förbättrats. För att återgå till ämnet så avslutade vi med mer magträning, den klassiska hålla benen 30 cm ovanför marken i 5 min. Till min stora lycka så har mina magmuskler vant sig vid den övningen, så det var först när det var en minut kvar som jag behövde bocka upp benen och ta en mikrovila innan jag återigen sänkte dem till rätt läge.

Jag körde 10 breda respektive smala armhävningar efter passets slut och stretchade sedan länge och väl. Jag tittade samtidigt på avancerade gruppen och när de kom till kickdelen så råkade tränaren värva mig till att deltaga även i det passet. Det var inte alls meningen, men de var ojämnt antal och behövde en extra för att kunna utföra de övningar som skulle göras. Så det blev till att sparka på motståndaren, som skulle blockera genom högt knä och att slå ifrån sig (mota bort) den som sparkade. Sedan tvärtom förstås, att jag fick blockera. Vi körde även en massa slag mot magen (med mitts emellan) även här. 10 s slag, 10 s vila, i 10 ronder. Tjejen jag körde mot var kors i taket både kortare och nättare än mig, så jämfört mot när J slog mig så kändes det här knappt.😛 Sedan fick jag hämnas och slå henne.

Till sist på kickdelen blev det en massa hårda rundsparkar på samma sätt som vi gjort i nybörjargruppen, fast mot säck. Mina lätt misshandlade skenben och tår blev än mer misshandlade. Jag hade ont i skenbenen och lät foten träffa säcken. Som resultat har jag numera en blå och svullen tå på höger fot, ja inte hela tån men en stor del. Blåare nu än när jag lämnade träningspasset, men jag hoppas att det inte är någon spricka. Det gör inte ont än i alla fall!

Vi fick köra frontsparkar mot säcken också i en treminutersrond. Först sparka med höger ben och när säcken gungade tillbaka skulle vi möta upp med vänster frontspark och så höll vi på så där. Det jag störde mig mest på var att min säck började snurra runt, runt samtidigt som den gungade fram och tillbaka. Hur lätt är det att få till en bra spark när det känns som om foten vill följa med i säckens cirkelrörelse när man träffar?

Efter det blev det mer stretchning och sedan den sedvanliga fysdelen innan de som ville skulle sparras. Jag hade nu inte planerat att ens deltaga så mycket som jag gjorde på det avancerade passet och klockan hade blivit mycket, så jag skippade fysdelen och sparringen och rusade raka vägen till bussen. Ja ni läste rätt, jag hann inte ens duscha emellan. Det fick bli när jag kom hem istället. Jag behövde få mat i mig, det var därför.

Totalt idag blev det i alla fall 2,5 timmes effektiv träningstid och bäst av allt, jag hade ork hela tiden! Är grymt nöjd med min insats.

Nästa vecka återgår jag till avancerade gruppen. Jag bara hoppas att tån ser lite hälsosammare ut tills dess. Visst är det typiskt mig att ställa till det för mig? Skit samma, det är kul med kickboxning i alla fall! Längtar redan till nästa träningstillfälle.😀

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

