Dagens bekännelser

Okej, jag erkänner. Jag har inte varit hos tandläkaren på tio år. Pinsamt och dumt, jag vet. Nej, jag har inte tandläkarskräck, men däremot en stor samling bortförklaringar. När jag var en liten 08:a så gick jag en gång om året till världens bästa privattandläkare i Stockholm. När jag flyttade ner till Skåne fortsatte jag att gå hos min ordinarie tandläkare, jag såg bara till att jag fick en tid då jag var och hälsade på uppe i Stockholm. Sedan började mina resebekymmer och jag slutade åka upp, varpå jag fick börja se mig om efter en tandläkare härnere. Jag ville ha någon i min kommun och just då hittade jag inte en enda privattandläkare här, utan jag fick söka mig till folktandvården. Det var nog första och sista gången jag satte min fot där. Tandläkaren där tyckte i alla fall att jag hade såpass bra tänder att jag bara behövde gå vart femte år, vilket jag kände mig smått tacksam över med min dåvarande ekonomiska situation. Det är DYRT att gå till tandläkaren även när det bara rör sig om en grundundersökning och lite polering.

Jaha, fem år senare befann jag mig i en annan krånglig situation som gjorde att ett tandläkarbesök skulle utgöra en lite för stor utmaning för mig. Något år efter det började jag väl fundera på det här med tandläkarbesök igen och hörde mig för med vänner och bekanta om de kunde rekommendera någon. Blev tipsad om ett ställe i Malmö och tänkte väl att jag skulle höra av mig till dem, men av någon anledning blev det aldrig av. Så gick tiden och när mamma var på besök senast så blev hon mindre glad när hon hörde att jag inte varit hos tandläkaren på evigheter. NU fick jag ändan ur, letade upp privattandläkare i min kommun och idag så tog jag mod till mig och ringde. Jag hatar att ringa som privatperson, så det tog mig en vecka att lyfta luren och beställa tid. Den 1 december ska jag återigen befinna mig i en tandläkarstol hos en tandläkare jag hoppas ska vara bra. Jag får väl hålla tummarna för att jag inte har några riktiga hål och att det räcker med tandstensborttagning och polering. Vore trist om jag skulle bryta min inga-riktiga-hål-än-trend! Det är det enda jag någonsin har gillat med mina tänder, att de verkar rätt härdiga på den fronten. De har sannerligen skapat nog med bekymmer på alla andra fronter, eller vad sägs om fler utdragna mjölktänder än självtappade mjölktänder och sju år hos tandregleraren?

Dagens andra bekännelse: jag ålderskrisar fortfarande. Jag började för fyra år sedan och har inte slutat än. Det blir extra mycket så här års, när jag vet att det är mindre än en månad kvar till min födelsedag. Gulp. Kan jag inte få bli tio år yngre istället för ett år äldre? Det hade passat bättre med min livssituation och mina egna krav och förväntningar på vad jag borde ha åstadkommit vid det här laget. I nuläget känner jag mig mest som en misslyckad, värdelös person som ingen vill ha av någon anledning och få bryr sig om och som har lagt tid och pengar på helt fel kort. Vem kunde väl ana att fröken Ambitiös, Snäll, Energisk och Pålitlig skulle hamna här? Inte jag för tio år sedan i alla fall, det är ett som är säkert.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

