Konditionskrävande pass

Alla pass är väl konditonskrävande? tänker ni nu. Jovisst, men igår kändes det extra tungt. Uppvärmningen var som vanligt med hopprep. Jag får erkänna att precis som F är jag rätt trött på hoppandet, inte bara för att jag fortfarande snubblar på hopprepet, utan för att omväxling förnöjer. Varför inte lite jogga-runt-salen-uppvärmning en gång i veckan? Det hade varit något det. I alla fall, hoppandet följdes av skuggboxning (kors i taket utan hantlar) och den grymma få-svikt-i-benen-övningen. Alltså där man i princip sätter sig på huk och hoppar runt i hela salen på tårna samtidigt som man skuggboxas så gott det går. Att säga att det bränner i benen vid den där övningen är ingen överdrift och än så länge resulterar den alltid i prima träningsvärk.

Då det var måndag igår så skulle vi sparras. Förra veckan körde vi fokus på benen, denna vecka blev det fokus på armarna. Vi skulle således enbart köra slag. En rond, sedan bytte vi motståndare och körde direkt. Ingen vila emellan, så där kan vi tala om konditionskrävande. Under av alla under så kändes det bättre att slå igår och försöka gå in nära. Jag vek inte undan så mycket utan tänkte mer på hur jag kunde försvara mig med armarna om den andre började gå in hårt. Det tar sig! Det var nog fem personer jag hann sparras med innan tränaren tyckte att vi började se lite väl trötta ut och satte stopp för sparringen. Sedan hann vi pusta en halv minut innan det blev dags att gå loss på säckarna i 15 s intervaller. Slå snabba slag i 15 s, vila i 15 s, slå slag igen osv. 10 ronder. Man var rätt mör där på slutet. Direkt efter det blev det hårda rundsparkar i midjehöjd. Fem med vänster ben, fem med höger och sedan fick ens träningspartner göra samma sak innan det blev ens egen tur igen. Jag lyckades få till nya blåmärken på skenbenen.

Tränaren tyckte det räckte med ett entimmespass igår och för en gångs skull var jag böjd att hålla med. Vi avslutade med lite fys med H. Först en variant av sidositups, där man skulle nudda sin häl med handen (fötterna var i golvet). Minns inte riktigt hur många sådana vi gjorde, men det var ett gäng. Sedan blev det vanliga situps på räkning, hela varvet runt. (Vi körde alla övningar i cirkel) och därefter sidositups igen, fast denna gången varianten där vi har ena benet i vinkel mot det andra. Så blev det ytterligare vanliga situps på räkning, fast med benen i luften och till sist körde vi även den varianten där man ligger mer raklång och ritar siffror med benen. Jag vet inte om jag vågar gissa hur många situps det blev totalt, men med tanke på att bara de vanliga situpsen var över 200 så blev det en hel del. Märkligt nog känner jag inte av någon träningsvärk i magen idag.

Vi fick traggla armhävningar också och H var lika grym här som han varit på magövningarna, alltså noll vila emellan. Det blev 20 vanliga armhävningar, 10 breda, 10 smala och 20 vanliga igen. Jag erkänner att det var lite för många armhävningar på raken för min smak, särskilt när armarna redan fått jobba precis hela träningspasset. De sista 20 armhävningarna fick således bli på knä.

Pust! Nu förstår ni säkert varför jag tyckte det var ett konditionskrävande pass, trots att det bara blev en timme långt.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

