A bästa tränaren

Det är kanske lite småtaskigt att tycka att vikarien är bättre än ordinarie, men fasen, A är helt underbar som tränare! Lugn och sansad, otroligt pedagogisk och man får mycket respons på det man gör. Det är synd att vi har honom så sällan… Ett sparringpass med honom i veckan hade varit guld värt, det säger jag.

Vi hade en lång egen uppvärmning på en halvtimme, bortsett från att A slängde in att vi skulle göra 60 (!) armhävningar på raken för att några maskade på uppvärmningen. Låt mig tala om att jag inte fixade mer än 40 ordentliga på raken (10 av dem på knogarna), de sista 20 fick bli på knä. Jag hade för sjutton gjort 15 armhävningar bara en liten stund innan de där 60.

Det blev sparring resten av tiden och här kommer det fina med A in. Order om att börja sparras på 10% så vi skulle kunna fokusera på tekniken och sedan gick han helt enkelt runt och tittade på alla och gav tips och råd utifrån vad han såg. Jag och S blev ganska raskt beordrade att stå och öva på att blockera den andres slag och så småningom att även blockera en och annan spark. Bara öva på det en hel rond. Skitbra! Vi turades om att slå raka slag i ganska lugn takt så den andre fick in tricket att slå undan slaget kvickt utan att för den sakens skull tappa halva guarden mer än en halv sekund. Målet? Både att kunna slå avslappnat och att kunna blockera avslappnat. Att inte bli rädd när slagen kommer. Spänner man sig är det lätt att låsa sig och bara vilja slänga upp handskarna framför ansiktet för att skydda sig och hur ska man då kunna läsa av den andre och komma med en motattack?

När vi fixat den biten så körde vi normal sparring igen, fick lite tips om sidosteg och annat och sedan fick vi även börja sparras med grabbarna. Vi tjejer skulle köra på 30 % och killarna fortfarande på 10 % mot oss. Det gick faktiskt hyfsat får jag säga. Det blir en enorm skillnad på sparringen när man känner sig lite säkrare på det man gör. Jag fick in en hel del höga sparkar och diverse slag. Inte alls dumt. Sedan blev det återigen sparring med S och lite nya saker från A att öva på. Denna gång skulle den ena sparka på insidan av benet och den andre blockera den sparken och kontra med en bakåtspark. För ja, när knäet drogs upp vid blockeringen så var det bara att snurra runt ett halvt varv, byta stödfot och sparka med det andra benet. Nu gäller det bara att komma ihåg det nästa gång man sparras också…men eftersom vi skulle köra 20 sådana där blockeringar/sparkar per ben så har åtminstone känslan satt sig i kroppen.

Sparringen flöt på riktigt bra sedan och vi fick beröm för det. Båda fick in diverse sparkar och slag och båda blockerade en hel del. Lycka när man känner att saker och ting fungerar! Jag önskar det vore så jämnt!

Vi avslutade med fys såklart. Först 2 x 10 breda + normala + smala armhävningar. Jag orkade bara göra de 30 första ordentligt, sedan blev det på knä. Helt slut var jag.  Så blev det rygglyft, 20 åt vardera sida och 20 vanliga. Därefter de obligatoriska magövningarna. Vi fick 50 vanliga situps och 25 situps åt vardera sida, sedan blev det utgångsläget benen-30cm-ovan-golvet och så skulle vi först lyfta hela underkroppen 20 ggr, därefter sicksacka med benen 20 ggr och till sist pendla med benen 20 ggr. Stånk och stön!

Det var det passet det. Lät inte så dumt va? Nu kan jag känna mig nöjd precis hela helgen. 😀

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

