Tandläkarbesök

Idag var det då dags för mitt första tandläkarbesök på alldeles för lång tid. Jag provade en privattandläkare som inte har varit verksam så lång tid här i kommunen, men han var bra. Trevlig och noggrann med bra priser. Helt enkelt toppen! Jag som trodde jag skulle bli halvt ruinerad av att göra en vanlig undersökning, ta röntgenbilder, tandstensborttagning och tandpolering. Tji fick jag. Notan slutade på 350 kr!! Ja då var förstås ett tandbidrag på 300 kr avdraget. Tänka sig, det här besöket blev rentav billigare än något jag kan minnas.

Besöket tog inte mer än 15 min. Först en snabb koll där tandläkaren konstaterade att jag saknade en tand i underkäken, frågade om den och fick till svar av mig att den aldrig dök upp. Jag är lite udda som inte har så många tänder som man ska ha som vuxen. Efter det tog han lite kvickt två röntgenbilder. Tänk, här hade jag i minnet de här bökiga jäkla sakerna som sattes in i munnen, men dagens variant var varken bökig eller obehaglig att bita ihop om. Röntgenbilderna visade initialfas på tre ställen, men det behövde egentligen inte ens betyda början till hål. Enligt tandläkaren kunde de synliga skuggorna även bero på defekter i emaljen, så inget var hugget i sten. Är jag extra noggrann med tandtråd vid de tänderna så är det bra. Sedan blev det tandstensborttagning, men jag hade knappt någon tandsten så det gick kvickt. Tandpoleringen var däremot inte lika mysig som jag kom ihåg den från min stockholmska privattandläkare. Däruppe var det alltid en frisk mintsmak på polermedlet och polerandet var något av en behaglig upplevelse. Dagens polermedel var äckligt. Smakade sötsliskig syntetjordgubb, en smak jag fortfarande inte har blivit av med trots att jag tog en omgång med min minttandkräm. Blärk! Poleringen i sig var inte heller lika behaglig, det var nästan så det ilade till i början, men mest var poleringen hemsk bara för det äckliga polermedlets skull. Det var underbart att få skölja ur munnen efteråt, även om jag som sagt var inte blev av med all äckelsmak. Tur det bara behövde poleras i underkäken! Tandläkaren tyckte att jag hade fina tänder och sade att det räckte om jag dök upp hos honom vartannat år.

Ja, det var väl ungefär det hela! För sakens skull kan jag även nämna att jag har anlag för att få en visdomstand uppe i vänster käke, men den sitter så till att den är inkilad vid en kindtandsrot och lär därför aldrig någonsin dyka upp, såvida jag inte råkar bli av med den där kindtanden. Rätt skönt att veta faktiskt, för visdomständer brukar bara ställa till besvär.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

