Nu är kickpassen roliga igen

Igår var jag totalt omotiverad till att sticka och träna. Jag hade bara sovit fyra timmar och var trött, det snöade en hel del ute och på nyheterna tyckte de man skulle stanna hemma pga det kommande ovädret. Så kom jag på att jag faktiskt brukar känna mig bättre efter träningarna och att jag inte hade lust att gå omkring och känna mig som en flodhäst. Av någon anledning vill magen inte se lika snygg ut om jag håller mig borta från något pass. 😛

Jag släpade mig till träningen, höll nästan på att somna på bussen in men piggnade till av promenaden. Väl på plats blev jag mig själv igen, mitt gladare energiska jag. Fem minuter innan mitt pass skulle börja var vi bara två på plats och jag började undra om det skulle bli rena rama privatlektionen. Två minuter i dök det upp ytterligare två personer, puh! Fyra var vi som började värma upp och efter ytterligare någon minut blev vi fem. Skåningar och snö går verkligen inte ihop!

Vår tappra skara fick ett riktigt trevligt pass. Uppvärmning med hopprep och hantlar, samt skuggsparrning. I början alla typer av sparkar, men mot slutet bara yxsparkar. Så gick vi över på säck och körde tre sparkar i stöten med vardera ben. Först en lowkick, sedan en rundspark i midjehöjd och sedan en så högt upp det bara gick. Efter det gick vi ihop två och två och körde sparkar direkt mot armarna, för att härda. Sedan körde vi slag med öppen handflata mot varandra, bara för att lära oss skydda kroppen ordentligt och få in lite flyt i slagen. Jättebra, precis sådana övningar som jag har efterlyst! Vi körde även blockeringar mot sparkar. Det gör mer ont att få sin spark blockerad, än att faktiskt ta emot smällen av en spark. Efter det blev det sparkar i magen. Det är lustigt hur lätt man tycker man sparkar den andre i magen och ändå så känns det rejält på den andre. När jag fick ta emot sparkar så gick min träningspartner lite väl hårt ut i början, det gjorde ont som satan, men hon justerade snabbt så det hamnade på en uthärdlig nivå. Ont, men inte värre än att det gick att bita ihop. Magen var illröd efteråt. (Tror ni jag fick någon träningsvärk i den idag för det? Nope. Kanske kommer senare.)

Mot slutet av passet blev det 15 s slagintervaller mot säck. Jag fick till ett riktigt grymt tempo där på slutet utan att tappa orken, så intervallträningen har visst haft effekt på mig! Toppen! Det är roligt att utvecklas.

Vi avslutade förstås med lite fys. Tränaren var snäll mot oss, så vi behövde bara göra 140 situps, 60 armhävningar och 80 rygglyft. Armhävningarna fördelade jag så jag gjorde 30 vanliga, tog en liten paus och sedan körde 20 på knogarna och 10 breda. De 3 sista breda hade visst orken runnit ur mig, så de blev på knä. Pinsamt. Jag som sätter en heder i att vara en av få tjejer i gruppen som alltid gör armhävningarna på tå!

Goda nyheter förresten: de kommande passen kommer vi inte ha någon riktig sparring överhuvudtaget, utan det kommer istället bli en massa teknik och tekniksparring så att säga. Ha, jag som beklagade mig i fredags över att vi aldrig fick sådant med ordinarie tränare! Trevligt att få sin önskan uppfylld får jag säga. Mycket trevligt. 😀

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu är kickpassen roliga igen

  1. Jea skriver:

    Hur DU kan känna dig som en flodhäst är för mig obegripligt…

Kommentera

