Veterinärbesök och fotodags

Igår kom veterinären hit och vaccinerade katterna, samt gjorde en allmän hälsokontroll. Jag blev glatt överraskad när hon knackade på dörren istället för att använda ringklockan! Toppen, för mina katter är inte precis förtjusta i ringklockan. Sedan var hon så smart att hon hade sett till att bara besöka katter under dagen, det såg jag också som ett stort plus.

Killarna fick idel lovord. Veterinären hade bara stött på lättstressade griniga bengaler tidigare, så det var trevligt att jag kunde visa henne hur bengalerna egentligen ska vara. Nyfikna, sociala och gudasnälla. De hon har stött på måste ha kommit från en oseriös uppfödare, för de uppfödare jag umgås med ser temperamentet som något oerhört viktigt och de bengaler jag känner är just sådana trevliga individer som mina egna sociala troll. Inte sjutton är de mer lättstressade än andra katter, då har något gått grymt fel!

Mintha var däremot väldigt stressad igår, för vi befann oss i vardagsrummet. Hon fräste till och med på veterinären, så det slutade med att vi tog in henne i sovrummet igen. Där blev hon cool och kelig igen och kunde lugnt få sin spruta. Veterinären hörde ett svagt blåsljud på hennes hjärta. Usch, det var första gången. Frågan är om det är ett tillfälligt blåsljud (möjligheten finns) eller om det är något annat? Hon har inte uppvisat några symptom som tyder på dåligt hjärta ju.

Lillstumpan fick kortisontabletter också.Vi börjar med en normalhög dos för att försöka bryta hennes slickbeteende, sedan kommer vi gradvis trappa ner på tabletterna tills hon står på så låg dos som möjligt. Faktiskt märker jag skillnad redan nu dagen efter hennes första tablett, hon slickar sig inte alls lika hysteriskt nu.

Ja det var det hela! Jag är mycket nöjd med veterinären och kommer garanterat använda mig av henne igen. 🙂

Jag skrev även att det är fotodags igen. Ja, den där oturliga armbågen på helt fel ställe i måndags kväll resulterade ju i en svullnad som sitter i även idag. Jag har inga problem med att gå, det gör bara ont om jag ska ta av och på mig en strumpa eller en sko och så blir området mer svullet om jag är mycket i rörelse. Alltså ska jag inte vara osmart och träna, utan istället göra F glad och släpa med mig kameran. Jag kommer säkert bli sugen på att träna när jag är där, men som mest får jag sträcka mig till situps och armhävningar.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Katterna, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

