Träningsbaksmälla?

Träningsbaksmälla, kan man ha det? I sådant fall har jag det. Vaknade med huvudvärk och träningsvärk på diverse ställen i kroppen. Aj, gårdagens träning tog hårdare än jag trodde. Jag tränade förvisso ovanligt länge, 2 tim och 15 min, och utan en droppe vatten dessutom. Dumma thaifilosofitänkande vikarie som inte tillåter att vi dricker under träningspassen. Dumheter säger jag! Extra dumt när man betänker hur mycket jag svettades bort. Jag vet inte den exakta mängden, men det var definitivt mer än ett kg i alla fall. Jag hade nämligen vägt mig ”fulltankad” innan jag åkte in till träningen och vägde då 52 kg. När jag kom hem igen och hade hunnit med att både äta en ordentlig middag och fyllt på vätskeförrådet med 1,5 l vätska så ställde jag mig på vågen igen och vägde då 51 kg. Det säger en hel del!

Vi hade som sagt vikarie igår och det var ingen jag någonsin hade haft förut. Med bara fem trogna själar på plats så blev det ett annorlunda upplägg på träningen, men jag kommer till det senare. Vi började med springa-runt-i-salen-med-hantlar-uppvärmning. Kul med omväxling! Jag gick ut hårt med 1,5 kg hantlar, men med alla de övningar de stackars armarna blev utsatta för med dessa hantlar (hålla guarden uppe, slå olika slag i snabb takt, veva med armarna mm) så blev det att jag bytte till 1 kg 10 min in på träningen. Armarna fick aldrig vila, så de var som spagetti på slutet. När vi väl fick lägga ifrån oss hantlarna körde vi två roliga övningar. Den ena var att med ena handen försöka nudda någon av motståndarens axlar, den andra handen skulle blockera/försvara mot motståndarens nudda-mina-axlar-försök. Då vi var ojämna par var vi tre stycken som turades om att göra övningen medan de andra två körde hela tiden. Den andra övningen var att stå på alla fyra (fast mer i det läget som om man skulle göra en armhävning, om än med benen bredare isär) och så skulle vi försöka nudda motståndarens handleder, samtidigt som vi var i rörelse och skulle försöka blockera motståndarens anfallsförsök. Det såg hysteriskt roligt ut när man tittade på och var inte helt lätt att utföra. Uppvärmningen avslutades med att springa snabbt fram och tillbaka mellan säckarna och ena kortsidan. Emellanåt skrek tränaren till om att det skulle göras armhävningar och situps, sedan blev det mer springande. Pust, stånk och stön! Varm och svettig blev man absolut, ingen tvekan om saken.

Vi stretchade länge och väl innan vi gick över på själva kickdelen. Även här blev det att vi var tre som tränade tillsammans. Vi stod helt enkelt som i en triangel och så sparkade först den ena mot personen bredvid sig, sedan var det den personens tur att sparka mot nästa person osv. Fungerade hur bra som helst! Det blev mängder av sparkar att träna på, både enkla och kombinationer. Först åt ena hållet och sedan åt andra hållet. Vi tränade även frontsparkar, sidosparkar, bakåtsparkar och gjorde dem även i kombinationer. När två timmar hade gått droppade mina två tjejträningskompisar av. J hade försvunnit tidigare, så till sist var det bara jag och polacken kvar. Vi fick köra lite sparring och varvade även med att sparras med tränaren. Till sist gick även jag, mest för att försöka hinna med bussen hem. Jag hann varken med någon fys eller stretchning och dessutom fick jag springa en stor del av sträckan till bussen för att hinna med den. Mycket träning blev det!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

