Ny termin, nya tag

Nu har kickterminen satt igång på allvar, med några förändringar. Det kommer numera vara tre grupper/träningsdag, så den avancerade gruppen som jag går i flyttas fram en timme. Detta innebär att en del kanske inte kommer kunna träna kvar i den gruppen, men vi får se. Sedan kommer vi bara ha huvudtränaren två gånger i veckan. Förvisso är det nästan så vi har haft det hela höstterminen, om än inte uttalat, men nu är det spikat att vi kommer ha A varje fredagspass och huvudtränaren de övriga två dagarna. Det blir nog bra. Ger variation om inte annat!

Det var nästan en shock att kliva in i träningssalen igår. Hela jullovet har vi varit max fem personer på plats samtidigt, men igår var det proppat med folk och mängder med väskor överallt. Värmen slog emot en när man klev in genom dörren, trots att dörren stod vidöppen. Massa nya ansikten och ett fåtal bekanta. Det var inte ens lönt att försöka värma upp lite vid sidan om, för det fanns ändå inget utrymme till att göra det på.

Då de flesta latat sig under jullovet så hade tränaren bestämt att det skulle vara ett lugnt pass, så vi fick hanteluppvärmning med de vanliga armhävningarna/fällknivarna inslängda. Jag vill minnas att senaste gången jag körde hanteluppvärmning med 1,5 kg vikterna så kändes det drygt mot slutet, men det gjorde det inte igår. Har jag blivit starkare? Svetten lackade i alla fall, vilket var skönt. Sedan blev det skuggboxning och skuggsparring med hantlar.

Kickdelen utspelade sig mot säckarna. Massa rundsparkar i intervaller, låga såväl som höga. Samma sak med frontsparkar och till sist körde vi fritt mot säckarna, men vi skulle ha en plan och således tänka ut lite olika fungerande kombinationer. Definitivt min svaga sida, det där med att ha en plan när jag fightas, vare sig det är mot säck eller en äkta person. För det mesta drar jag till med någon av de kombinationer vi har kört under tidigare träningspass och så lägger jag in lite låtsasblockeringar och annat. Jag försöker tänka minst tre slag och en spark i en kombination och undan ska det gå! Alltför många jag sparras med är snabba som kobror och själv känner jag mig som en sköldpadda i jämförelse. Nåväl. I de korta pauserna på säckarna då den andre skulle köra, så var det meningen att vi skulle skuggboxas. Jag och J kom däremot på den briljanta idén att han kunde köra lite sparringteknik med mig i pauserna, så det gjorde vi. Bara lätta slag och sparkar förstås, för vi hade inga skydd på oss. Riktigt roligt att köra så lätt faktiskt, precis vad jag behövde.

Den avslutade fysdelen blev lättare än normalt. Bara 140 situps, 80 armhävningar och 60 rygglyft. Piece of cake. Det var bara armhävningarna jag tog korta pauser emellan, så jag körde 30, 30, 20. Allt för att orka göra alla ordentligt på tå.

Idag har jag träningsvärk i armarna och lite i ryggen, men annars är allt prima. Träningsmässigt ska jag bara ta en promenad idag – jag har lovat mig själv att jag måste ut och promenera lite de dagar jag inte kickboxas, så jag inte blir förslappad. I tisdags blev det en 50 min promenad och kanhända blir det detsamma idag, vi får se.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

