Träningen tar sig

Har jag sagt hur skönt det är att allt är som det ska vara på träningspassen nu? Med det menar jag att tränaren är på plats, är entusiastisk och vi får träna vettiga saker! Jag är som sagt var i den avancerade gruppen och den ska visst bli ännu mer avancerad. Den här terminens upplägg blir så här: måndagspassen ska hädanefter innehålla extra mycket fys. Kort och gott mer fokus på både kondition och styrka. Onsdagspassen tillägnas sparring och fredagspassen blir lite blandat, fast med inslag av betydligt mer stretchning. Det tycker jag låter som ett toppenupplägg!

Idag fick vi en försmak av de lite tuffare tagen. Uppvärmningen var bara två ronder, istället för tre, först fem minuter hopprep och under ”vilan” 40 st av armhävningar, fällknivar och rygglyft. Jämför det med förra terminens 15 eller 20… Sedan direkt fem minuter ”knäa med hantlar”. På plussidan var att vi fick välja tyngd själva idag, så alla fuskade och tog snäppet lägre än normalt. Det har varit jullov, okej!? Efter det blev det en treminuters rond skuggboxning med bara raka slag och fotarbete. Nästa rond körde vi krokar, tredje ronden uppercuts och sista ronden stod vi helt enkelt och ”boxades uppåt” i snabb takt. Jag blev definitivt varm! 😛

Dagens fina kickövningar bestod först av bara snabba raka vänsterslag. Vi skulle helt enkelt jabba och växla mellan ett slag, två slag och tre slag på raken. Undan skulle det gå! Så blev det till att ”jabba” med en blixtsnabb vänster rundspark i midjehöjd, från främre utgångsläge. För att kunna få sparken riktigt snabb och kraftfull, är det viktigt att vara mjuk i knäna (lätt böjda), stå på tårna och få med sig höften och foten i vridningen. Låt mig säga så här, det är just den här sparken jag (nästan) alltid tar stryk av i sparringen, särskilt när den utförs som lowkick, så det var extra nyttigt för mig att öva på den! Borde rentav tjuvträna lite på den hemmavid…

Senare satte vi ihop det hela så det blev den fina kombinationen snabba jabbar följt av blixtsnabb rundspark. På sluttampen gjorde vi dessutom jabb-vänster rundspark-jabb-höger rak och undan skulle det gå! Som en blixt från klar himmel. Hela passet avslutade med obligatorisk fys, som idag råkade vara 120 situps (jag gjorde 130 av bara farten), 80 armhävningar och 60 rygglyft. Rena rama lyxen, eller hur? 😉

Jo just det, alla ni som är intresserade av att se bilderna från gårdagens sparring? Klicka här. I skrivande stund har jag bara hunnit gå igenom lite över hälften av bilderna, vilket innebär att det kommer dyka upp fler bilder i albumet.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

