Hur lyckas jag?

Upptäckte just att jag har ett blåmärke på handen. Hur lyckas jag? Tror aldrig jag har haft ett blåmärke där tidigare och jag kan för mitt liv inte förstå hur jag har fått ett nu. Vi gjorde ingenting som kom i närheten av att ge blåmärke där på träningen igår. Skumt, det är allt jag kan säga.

Gårdagens träningspass var givande. Tränaren hade äntligen lagat stereon, så vi hade musik att lyssna till igen! Det är lite roligare att värma upp med musik till om vi säger så. För övrigt var vi så få på plats igår att det inte blev någon sparring. Vi körde många bra och nyttiga övningar på säck istället:

  • trycka mot säcken hela tiden och anfalla, anfalla, anfalla med slag, sparkar och knäande
  • olika slag tills B skrek NU, för då blev det vänster jabb följt av snabb vänster rundspark
  • anfalla säcken tills B skrek till, då var det en snabb vänster lowkick följt av snabb vänster rundspark i midjehöjd
  • anfalla och på order sedan slå en jabb, ducka och samtidigt ta ett steg framåt och dra till med en krok på väg upp igen. Variera mellan vänster och höger krok. Vidareutvecklingen av denna övning var att göra samma sak men sätta två krokar, först en mot kroppen och sedan en mot huvudet. Inte för att en säck har kropp och huvud, men ni fattar poängen. 😉
  • Slå en massa slag och sedan när B skrek till; snurra runt och göra en backhand. Glöm inte vrida på huvudet innan resten av kroppen vrids!
  • Slå/sparka och på given signal jabba, snurra ett halvt varv och dra till med en bakåtspark. Vi växlade mellan båda varven. Seriöst, alla lyckades klanta till den här övningen i början och antingen snurra för långt, eller glömma att vrida på huvudet först så sparken i slutändan inte träffade där den skulle. Hm, känns som om det vore en god idé att stå och smygträna på den här övningen. Ja egentligen alla övningar som involverar en halv snurr, för det är banne mig inte lätt att träffa rätt! Dessutom, lyckas man väl träffa rätt så blir sparken inte så hård som man har tänkt sig alla gånger…
  • Höga frontsparkar, växelvis höger/vänster. Vi talar så höga att de skulle träffa minst i käkhöjd! Nästan lite yxsparkvarning på dem. Eller nästan, det ÄR yxsparkvarning på dem. Tricket till att lyckas med en riktigt hög frontspark? Mjuk i knäna som vanligt och så få till riktigt bra acceleration i benet på väg upp, samt luta överkroppen en aning bakåt. Inte helt lätt, men övning ger färdighet! Jag fick till några frontsparkar med tillfredsställande höjd, men långtifrån alla. Många sparkar hamnade snarare i bröst/axelhöjd för min del… Visserligen högre än normalt då, men i alla fall.

Då vi hade fått slita rätt hårt på säckarna så blev det en mild avslutande fysdel. Alltså inga armhävningar, situps eller något sådant. Istället fick vi göra 150 st långsamma/ordentliga step-ups på bänk och sedan stretcha ordentligt.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

