En salig röra

Det är en salig röra i min hjärna just nu, om ni undrar varför jag helt plötsligt inte är lika flitig med att uppdatera bloggen. Jag ska flytta om en månad, vilket kräver en hel del planering och organisation från min sida. Det mesta av inredningsdilemmat är löst, även om vissa saker kvarstår. Jag har börjat klura på detaljer som gardinval, vilka böcker som ska hamna i vilka bokhyllor, hur jag bäst får till en sänggavel till en 105 cm bred säng, letar lämplig belysning till att göra om en av bokhyllorna till vitrinskåp, ja sådana saker. Förresten, det är ingen som råkar ha en klassisk antikkrona i 36 cm bredd till övers hemmavid? Jag MÅSTE ha en sådan i vardagsrummet. Jag skojar inte! Det hänger en sådan i nuvarande vardagsrum och jag har varit kär i den från dag ett. Vackra kristaller, lagom storlek och ger mycket bra ljus med sina sex halogenlampor. Har sökt runt lite på blocket och bukowskis efter begagnade men bara hittat fel modeller. Visst, det går att köpa en ny, men det blir SÅ mycket dyrare och tja, ju billigare desto bättre ur min ekonomiska synpunkt.

Ni måste förstås få en träningsrapport också! Det var ett hårt men roligt och nyttigt träningspass i fredags. Verkligen super och det gav mig träningsvärk i magmuskler och annat med! Uppvärmningen var en massa löpintervaller och i ”vilopauserna” gjorde vi först armhävningar med motstånd, situps och upphopp. Lite senare byttes upphoppen och armhävningarna ut mot rena burpees, först 20 på raken och i nästa ”vilopaus” 30 på raken. Jag dog. Antalet situps ökades dessutom på för varje gång. Lite kvick stretchning på det och sedan drog vi igång med diverse nyttiga övningar i par.

En slagkombination där den ene slog vänster, höger rak, vänster krok, höger krok. Den andre skulle kvickt undvika de raka slagen genom en rörelse åt motsatt sida med överkroppen och när krokarna kom skulle man försvara sig genom att dra bak armen så slaget snarare träffade armbågen. Sedan gjorde vi samma sak igen, fast den här gången skulle krokarna undvikas genom att man bobbade med överkroppen. Alltså böjer lite lätt på knäna och gungar neråt/åt sidan. Så en övning där motståndaren slog vänster rak (den andre drog huvudet bakåt) och höger rak (den andre tog ett steg åt sidan). Till sist en variant där motståndaren slog vänster & höger rak, vänster & höger krok och den andre fick försvara sig, men skulle också kontra direkt efter att motståndaren slagit en höger krok. Ett kvickt steg åt sidan direkt efter bobben och ge igen med vänster krok och höger uppercut. För all del fick vi även testa andra variationer att ge igen med, bara vi gav igen där motståndaren var öppen. Så småningom skulle vi ge igen med fyra slag och inte bara två.

Efter de nyttiga övningarna skulle vi använda oss av dem genom att låta den ena mata slag mot huvud och kropp och den andre skulle helt enkelt undvika att de träffade. Puh! Till min stora förvåning klarade jag mig riktigt bra! Höll blicken uppe hela tiden, vilket är något av de svåraste när slagen haglar mot huvudet. Vi körde lite magträning sedan också med hårda slag i magen. Mycket bra! Till sist blev det sparring och under av alla under, jag kände mig inte så värdelös där som jag gjorde för ett tag sedan. Kände mig mer jämnställd faktiskt och blev visserligen träffad lite då och då men gav igen med samma mynt och fick alltså själv in en del träffar.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

