Härdande pass

Igår hade vi ytterligare ett tufft pass, fast med fokus på att härda. Uppvärmningen var samma stenhårda som vi hade i fredags, med resultatet att flera av oss kände oss halvdöda direkt efter. Tur vi fick ca 3 min stretchingtid att återhämta oss på! Kickdelen sedan var främst olika varianter på att härda kroppen. Vi körde tre och tre, så två stod och sparkade och en tog emot det hela. Det hela måste ha sett rätt brutalt ut för åskådare. Vi skiftade såklart vem som tog emot och vilka som sparkade och dessutom blev det variation på om det var med vänster eller höger ben vi sparkade. Det var rundsparkar på låren, i sidan av kroppen (helst midjehöjd), rätt i magen och på sidan av överarmarna. Frontsparkar i magen hade vi också, såväl som en övning där en i taget sparkade mot låret och så skulle den som tog emot försvara sig genom att dra upp knäet. Skenben möter då skenben om allt går rätt till och AJ det gör tusan så ont! Ärligt talat var det bara frontsparkarna som inte gjorde ont på mig, resten var stundvis en plåga. E sparkade värre/hårdare än S och vid ett tillfälle när sparkarna skulle sättas i magen så kom E lite väl högt upp så det blev snarare solarplexus eller revbenen och då gjorde det så ont så jag var tvungen att säga ifrån.

Efter alla härdande övningar hade vi lite olika stationer på säck, såväl som en på golvet. På ett ställe var det raka slag i rask takt, på nästa krokar i olika höjd och tempo, efter det snabba rundsparkar, sedan hårda rundsparkar och på sista säcken var det knäande som gällde. Stationen på golvet innebar att vi stod och kastade en 3 kg medicinboll till varandra. Jag och min träningspartner varierade om vi kastade underifrån eller ovanifrån och tränade på så sätt både axlar och biceps.

Passet avslutades med en del coreövningar. Plankan och sidoplankan (både på vänster och höger sida). På den sista varianten skulle vi dessutom de tio sista sekunderna gå ned mot golvet och upp igen 10 ggr. Som oftast när vi har A som tränare så blev det dessutom en avslappningsövning på slutet. Vi ligger ner i en cirkel på golvet, blundar och fokuserar på att andas in genom näsan, hela vägen från magen, och så ut genom munnen. Eller som A säger; andas in positiv energi och andas ut negativ energi. Lite zenvarning på den va? Övningen tjänar sitt syfte i alla fall, så även om det är en rätt kort stund vi ligger där så återgår pulsen kvickt till det normala och man känner sig härligt avslappnad.

Jag var fysiskt rätt slut efter passet, så till den grad att mina händer skakade. Hade nog förbrukat all energi. Måste se till att börja släpa med mig sportdryck igen om vi ska ha sådana här hårda pass hela tiden! 1,5 timme i stenhårt tempo förbränner en hel del om vi säger så.

När jag vandrade hemåt igår så var jag rätt säker på att jag skulle se ut som ett vandrande blåmärke idag, men vet ni vad? Det gör jag inte! Antingen har jag lyckats härda mig rätt bra förra terminen, eller så hjälpte det att jag kletade på kylsalva direkt efter träningen. Kanske en kombination? I alla fall hittade jag bara ett litet blåmärke på ena överarmen, tre pyttesmå på höger lår, ett fåtal på skenbenen (mest synliga på höger) och något pluttigt på vardera knä. Det var inte alls mycket! Jag är däremot väldigt öm i magmusklerna och har träningsvärk i nedre ryggen, axlarna/nacken, armarna och benen. Hoppla, det var visst större delen av kroppen det!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

