En dans på rosor

Så kändes gårdagens träningspass; som en dans på rosor i jämförelse med de tidigare passen. Soft uppvärmning med knäande, skidåkande, twistande och jumping jacks. Vanliga armhävningar och skuggboxning. Svetten lackade förstås ändå och det brände i vadmusklerna efter att ha gjort vissa saker under en lång stund under uppvärmningen.

Det var nyttiga saker som stod på agendan igår. Två kombinationer där den ena var vänster, höger rak följt av en spark med vänster ben, snurr och spark med höger ben. Den andra kombinationen var vänster, höger rak, vänster krok och spark med höger ben, snurr och spark med vänster ben. Att jag inte skriver ut namnet på sparkarna är helt ärligt för att jag är osäker på vad de kallas för. Lite åt yxsparkhållet till, fast man träffar med sidan av foten.

Vi gjorde en nyttig inför-sparring-övning. Man står på knä och möter sin motståndare och kör slagsparring. Det är nyttigt för det går inte att backa undan attacken, utan det gäller istället att ta till alla sina försvarsknep som att ducka/röra på överkroppen och sedan kontra.

Det blev en och en halv rond riktig sparring också och jag körde mot E. Hon är en jäkel på att slå snabbt och har övertag i längd, vikt och antal träningsår. Enda sättet för mig att komma åt henne på är att gå in nära, vilket kräver att jag tar emot en hel del slag. Sedan lyckas jag få in ett fåtal slag innan hon lyckas putta mig bakåt igen och återigen har övertaget. Bah! Nyttigt som tusan är det för mig i alla fall, jag börjar nästan bli van vid attacker mot huvudet. Hon slår tillräckligt hårt för att jag ska märka av ett slag på ex näsan, men inte så hårt att det blir näsblod. Så på det viset är det skönt att köra mot henne istället för någon av grabbarna i samma längd. Deras lätta slag är ju inte särskilt lätta för mig.

Vi avslutade passet med plankan och sidoplankan, såväl som en minuts avslappning.

Märkbar effekt sedan igår? Jag känner av träningsvärk i vadmusklerna, men det är nog det enda. Skönt! Ska ta en 50 min promenad senare idag så jag får igång blodcirkulationen ordentligt. Bästa sättet att bli av med träningsvärk!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

