Krävande träningspass igår

Igår hade vi ett två timmar långt träningspass. Så mycket för att jag trodde jag skulle vara hemma till lite efter halvtio. Nåväl, det var ett bra men krävande träningspass och jag var riktigt nöjd med mig själv efteråt!

Uppvärmningen inleddes med olika stationer och vi höll på rätt länge på varje station. För länge om ni frågar mig. På en station var det stepups kombinerat med raka slag med hantlar. Varje gång vi klev upp på bänken skulle vi således slå raka slag med hantlarna i händerna. Det var okej de första minuterna, men sedan? Aj vad det brände i axlar och armar! På en annan station gällde det att varva 10 armhävningar på knogarna med 10 armhävningar på fingrarna. Armhävningarna utfördes på golvdelen, så ingen dämpande matta mellan de stackars knogarna och golvet. Man hinner rätt många armhävningar på ett antal minuter, men däremot så finns det inte ork för att utföra alla på tå hela tiden ut. Inte när man är jag i alla fall. Efter 30-någonting armhävningar på raken gick jag över på knä. Bättre att göra någon form av armhävningar än att inte göra några alls i alla fall. Vi hade även en station där det var tal om att varva 10 djupa knäböj med 20 benutfall (varannan höger/vänster) hela tiden. Benen blir rätt möra efter ett tag. Lagom till att benen kändes fullständigt som spagetti blev det byte till nästa station, som innebar att springa intervaller fram och tillbaka i salen. De första metrarna kändes lätt ostadiga.

Jag vet inte riktigt hur många stationsvarv det blev i slutändan, men det var hyfsat många i alla fall. Avslutningsvis blev det skuggboxning och stretching.

Tydligen skulle vi härdas lite igår med, så innan vi satte igång med sparring så körde vi en liten övning. Två raka slag i pannan, följt av rundspark i midjehöjd och sedan i överarmshöjd. Varannan gång vänster ben, varannan gång höger. Hej igen blåmärken! Sedan sparring på det som sagt och under av alla under; jag klarade mig lite bättre igår. Alla övningar den här terminen har uppenbarligen gjort någon nytta.

Det blev en liten stå-på-knä-och-sparringboxas mot varandra även igår. Körde allra sist mot J och han bad mig lägga en hel del styrka i slagen och gå loss ordentligt. Sagt och gjort, jag gjorde som han sade och pucklade på rätt rejält och han satsade huvudsakligen på att försvara sig och slängde emellanåt iväg lite slag mot mig för att testa mina reflexer och försvarsförmågor. Jag fick beröm efteråt och blev riktigt glad över det! J tyckte jag hade blivit mycket bättre och att mina slag kändes nu. Yey!

Ingen A-lektion är komplett utan plankan och sidoplankan med dippar på sluttampen, så dem gjorde vi. Det blev även 50 st ligga på rygg och lyfta raka ben/rumpa uppåt. A tyckte först att vi tjejer (hela 2 st var vi 😉 ) bara behövde göra 30, men se vi gjorde 50 i alla fall. När det gäller magmusklerna är jag verkligen inte intresserad av att göra färre antal än killarna! När det gäller armhävningar med motstånd hade jag däremot gärna sett att jag behövde göra färre. Vi slapp iof ifrån dem helt igår. Gjorde bara en minuts avslappning efter magövningarna och sedan var passet till ända.

Idag är det mjukisbyxor som gäller och jag vill inte böja/röra på mig alltför mycket. Det blev en del nya blåmärken och svullnader igår, såväl som förnyad träningsvärk lite här och var. Jag har ont i två av fingrarna på vänsterhanden också. Vet inte om det beror på armhävningarna som gjordes på fingrarna, eller om jag utan att vara medveten om det slarvade med att knyta handen igår när jag slog hårt. Oavsett skälet så hoppas jag det går över snabbt, för just nu gör det ont att belasta handen överhuvudtaget. Till och med tyngden från en temugg är för mycket.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

