Ibland går det illa

Det var sparring precis hela kickpasset igår, vilket visade sig vara mindre smart. Den fjärde ronden jag gick sparrades jag mot en kille som var helt ny i gruppen. Jag vet att han har varit bland nybörjarna och fortsättarna tidigare. Vad som är vanligt när folk går över och har sparrats lite eller ingenting alls, är att de har noll koll på styrkan i slag och sparkar. Så, igår när vi skulle köra light contact så hade han alldeles för mycket kraft i sina sparkar, vilket resulterade i en rejäl smäll med direkt svullnad när en av hans lowkicks träffade mig ungefär vid insidan av knäet. Aj.

Lite senare när vi bytte motståndare fick jag köra mot säck (vi var ojämnt antal). Någonstans under den tiden så gjorde jag en skum vridning med vänster fot och lyckades på något vis böja in stortån under mig. Eh ja, jag vet inte hur jag lyckades. Det gjorde i alla fall ont och resulterade i ett blåmärke på ovansidan av tån. Lätt svullnad också, men idag gör det knappt ont, så det är bra.

Jaha, så sparrades jag mot lilla K i nästa rond. Hon och jag fick samma tanke, med resultat att vi drämde in knäna i varandra. Aj som tusan vad det gjorde ont! Både hon och jag tog en liten mikropaus och försökte bita ihop om den värsta smärtan, innan vi återupptog sparringen. Mitt knä blev blått och svullet inom loppet av någon minut. Att jag slängde på kylsalva på alla blåslagna ställen i första bästa drick/vilopaus hjälpte föga.

Jag vet inte riktigt hur långt in i sparrandet det hade gått när det blev plötslig kalabalik i salen. S hade tydligen blivit sparkad rejält i skrevet (tror jag) och hade ingen suspensoar på sig. Tränaren som hade talat mycket innan sparringen om varför det var viktigt att använda suspensoar även på träningarna! Sparringen avkom sig där under tiden folk försökte hjälpa S och någon ringde visst ambulansen för han såg verkligen inte ut att må bra. Sedan återupptogs sparringen, men folk var distraherade, trötta och fler och fler gjorde misstag. Till slut bröt tränaren sparringen och vi fick order om 300 situps istället. Ungefär då dök ambulanspersonalen upp också och stackars S som hade haft nytta av att en sopkorg ställts framför honom, kördes ut på bår. Usch, undrar hur det är med honom idag?

Ibland undrar jag hur smart det är av mig att träna kickboxning. Även om jag inte tävlar och på något vis räknar med att inte råka alltför illa ut under träningstid, så kan det uppenbarligen hända dumheter även när man inte kör fullt ut.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

