Positivt tänkande

Efter den gångna helgens framgångar på ett personligt plan, så är jag inne i positivt tänkande. En underbar känsla faktiskt, att vilja och våga tro på sig själv! Så, idag fick jag för mig att det var dags att inventera mina starka och svaga sidor igen och klura på svaren till svåra frågor som ofta ställs vid en arbetsintervju. Hittade en underbart matnyttig sajt när jag googlade på tips och råd vid anställningsintervjuer. Den heter något så självklart som Arbetslös nu – hitta ett nytt mål? En slags överlevnadsguide för arbetslösa. Egentligen tycker jag det borde stå att det är en överlevnadsguide för arbetssökande, då det är viktigt att fokusera på det positiva i en negativ situation. Det är lättare sagt än gjort alla gånger, men tro mig, det höjer en själv att kalla sig arbetssökande istället för arbetslös. Det är de små detaljerna som gör det.🙂

Jag har nu lyckats åstadkomma en liten lista på ord som beskriver mig och valt ut de viktigaste positiva och negativa egenskaperna. På framför allt de negativa har jag letat upp en positiv aspekt i det hela, som både visar på att det inte alltid behöver vara negativt och att jag försöker bättra mig. Jag måste säga att det är mycket bra att sitta och lista negativa saker på sig själv när man är på bra humör, för det är då det går att hitta det positiva i det hela! Jag har även roat mig med att skriva ner lite punkter om vad jag har sysslat med den här tiden som arbetssökande, eftersom det är en klar lucka som de garanterat kommer fråga om. Till min stora förvåning insåg jag att jag faktiskt har gjort en hel del matnyttigt och att jag framför allt har utvecklats på ett personligt plan, så jag fasar inte längre för att få frågan.

På det hela taget känns livet ganska bra idag. Nog ska väl även jag lyckas få ett ordentligt jobb igen?

PS Den som vill får gärna skicka en liten lista till mig på vad ni tycker är mina starka och svaga sidor. Vore kul att se om omgivningen uppfattar mig så som jag uppfattar mig själv! DS

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Arbete, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Positivt tänkande

  1. Jea skriver:

    OM jag lyckas sjösätta mina fundeluriga projekt kommer jag garanterat att headhunta dig!

  2. Elisabet skriver:

    Ambitiös. Plikttrogen. Noggrann. Systematisk (planerande). Stor integritet och självkänsla (eller heter det självsäkerhet?). Inre energi som behärskas väl. Snäll rebäll:-)
    Lugn. Vänlig. Gladlynt. Fantasirik. Handlingskraftig. Arbetssam -i den meningen att du varje dag sköter en hel del åtaganden.
    Jag tycker du skall tigga listor av dina andra vänner också! Kanske gå ner på Bokia och tigga av den personal som du känner.

Kommentera

