Segern är min!

På spagatfronten i alla fall och då menar jag den allmänna beskrivningen av vad som är spagat och inte vissa skåningars konstiga idéer om att spagat är split och tvärtom. I måndags var jag ruggigt nära att sätta spagaten och idag fixade jag det! Först med vänster ben fram och efter lite mer töjande även med höger ben fram. Om jag bara kunde sätta split också, men till det är det ännu en lång väg kvar. Trägen vinner, så jag ska fortsätta med mina tänjövningar efter varje träningspass.

Jag tränade i fortsättningsgruppen idag istället för i avancerade. Det finns både för- och nackdelar med det. Fördelarna är att jag känner att jag får känna mig duktig igen och lägga fokus på tekniken, samt att jag slipper onsdagssparringens plågsamma ronder. Jag säger plågsamma eftersom jag på sistone mest har fått stryk och en rejäl dipp i självförtroendet så att jag inte ens vågar ge vad jag har. Dumt. Så till nackdelarna med fortsättningsgruppen. Det är ofta för mycket folk på plats, dvs man har dåligt med utrymme att träna på. Fok är ivägen hela tiden. Tränaren tycks dessutom ha lättare för att tycka illa om folks prestationer i den gruppen. Folk som inte gör som de blir tillsagda osv, det ger i mitt tycke dålig stämning. Jag skulle kunna vräka ur mig fler åsikter om det hela, men ska bespara er det. Dumt att sitta och såga sin egen klubb, inte sant?

Vi gjorde en rätt bra övning idag; en frontspark med vänster ben, direkt följt av en rundspark med vänster ben. Inga positionbyten eller något, utan sparken skulle komma direkt från det främre läget. Helt klart en variant att utnyttja i sparringen! Annars är jag van vid frontspark som övergår i en sidospark utan att foten sätts ned emellan, men som sagt, dagens variant fungerar också.

Det var väl det viktigaste som jag tar med mig från dagens pass, även om vi förstås gjorde annat också. Bäst av allt? Min grymma träningsvärk, som gör att jag känner mig som en 90-årig gumma som behöver rullator, kändes inte av efter den första minuten på uppvärmningen. Blodcirkulation och varma muskler är verkligen guld värt!

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Kickboxning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Segern är min!

  1. Jea skriver:

    ”Blodcirkulation och varma muskler är verkligen guld värt!” och därför sitter jag just nu i soffan, äter glass och läser din goa blogg med skoteroverallen på. Törs inte tänka på att jag ska försöka kliva upp och cykla iväg och jobba i morgon igen.

  2. Elisabet skriver:

    Så nu är du ännu kortare. Räcker mig till knäna då ungefär;-)

Kommentera

