Bland blommor och arbeten

Tog ett besök till ett visst garden center idag, bara för att i sedvanlig ordning bli besviken över att jag fick rätt. Vad som en gång i tiden var en guldgruva att gå till har tappat all sin charm. Varför plockade de bort (blockerade) fikahörnan? Det var det perfekta stället att ta en liten paus på och även om själva automaterna försvann så hade de lite lägligt kunnat placera frökataloger och annat att hämta inspiration i där. Sedan måste jag klaga på den som är etikettansvarig för de växter som levereras, för det var några etiketter det stod fel på. En spetsmössa var etiketterad som något helt annat…en gråmalva stod etiketterad som lavendel. Riktigt uselt om ni frågar mig! De borde ha vett att korrekturläsa saker innan de skickar iväg det till tryckning.

Utbudet då? Det är förstås något bättre än på det mest närbelägna stället, eftersom det är större yta på nya stället. Tyvärr hjälper inte utbudet med tanke på vad de vill ha för sina växter. Det fanns ett flertal saker där jag hade kunnat köpa om det inte vore för de hutlösa priserna. Seriöst, en helt vanlig daggkåpa i ca 10-12 cm kruka för 60 kr!? SKÄMTAR ni med mig? Den är enormt lätt att föröka och driva upp! Borde på sin höjd ha kostat 24 kr i den storleken. Det var inte ens bra kvalitet på plantan heller. Kollade jag rötterna så var de svartbruna eller brungula, inte ett spår av vita fina rötter. Nej tack, hädanefter blir det uppenbarligen till att handla på Coop eller möjligen lokala Blomsterlandet. Några växter från ett visst garden center lär jag i alla fall inte köpa såvida de inte kommer ner på normala priser!

Jag dryftade förstås allt detta med J som råkar jobba lite på det här stället och hon kickade snabbt igång drömmar om att starta ett eget, nischat ställe med roliga plantor, bra kvalitet, kurser, visningsträdgårdar och en massa annat. Visningsbalkonger hade inte heller varit helt fel för den delen!  Jo tack, det hade varit något det! När jag ändå är inne på arbeten så har jag min anställningsintervju imorgon. Har försökt förbereda mig lite inför den, men det är inte alldeles lätt att försöka klura ut vad de kan tänkas komma med för frågor när de redan känner mig. Jag hoppas i alla fall att det går bra – om inte annat är det nyttigt för mig att komma på intervju igen, för det var ett tag sedan senast.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Arbete, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

