Boktips: ungdomsfantasy

Det mesta av den fantasy som ges ut på svenska har väl i och för sig en förmåga att alltid klassificeras som ungdomsböcker, men det hindrar inte mig från att läsa böckerna! Häromdagen påbörjade jag en bok som verkade intressant och mycket riktigt; den har fångat mitt intresse! Bitvis väldigt enkel i sin uppbyggnad, men vad gör väl det när bokens handling fångar läsarens intressen och huvudkaraktärerna är intressanta? Jag har bara lånat boken, men det verkar inte bättre än att jag får skaffa den själv, på engelska då. Det är första boken av tre tänkta ”companion books” och den heter De utvalda – tankeläsaren av Kristin Cashore. Jag gillar den engelska titeln bättre: Graceling. Precis som med Harry Potter så finns det både ett barnomslag och ett vuxenomslag. Den andra boken finns redan på engelska och heter Fire, medan den tredje fortfarande skrivs; Bitterblue. Nyfiken på författarinnan? Kika här.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

