Lycka är de små sakerna

Igår när jag skulle släcka för att sova så kom Arion (!) och lade sig i sängen! Han draperade sig lite fint över mina ben, så som Helios brukar göra. Det var med värme i hjärtat jag somnade, för Arion har aldrig tidigare velat komma och lägga sig när jag lägger mig. Det normala är snarare att han befinner sig någonstans i sängen när jag vaknar på morgonen. Tänk vad lycklig man kan bli över en sådan sak. 🙂

Annat som gör mig lycklig nu är att träden börjar bli gröna, solen strålar och det är skönt att gå i bara kortärmat. Vårblommorna och de bobyggande fåglarna får mig att le och jag njuter av att så enkla ting kan skänka mig lycka. Det ljuvliga vädret föranledde för övrigt dagens två göra-bot-för-att-jag-låg-hemma-och-sov-när-det-var-kickboxningsträning-igår. (Att jag sov berodde för övrigt på att jag knappt kunnat sova något natten innan anställningsintervjun.) Det började med att jag åkte in till Malmö för att fixa nya löparskor. Efter en undersökning där vi tittade på hur min fot var utformad och hur jag sprang, så fick jag lite olika passande skor att prova. Jag har tydligen lågt till normalt fotvalv och pronerar lätt när jag springer. Dessutom springer jag en hel del på tå när jag är tvungen att springa långsamt – det är en sådan där sak jag skyller på kickboxningen, där jag alltid får höra ”spring på tårna”. I alla fall, de skor som i slutändan fick följa med mig hem var ett par asics 1160 gel. Supersköna, men inte så värst vackra att titta på om ni frågar mig, men som butiksbiträdet sade: du ska ändå inte titta på fötterna när du springer. Nästa gång kommer jag för övrigt satsa på att bara prova ut ett par skor i någon affär och sedan gå hem och beställa via nätet. Det går att spara många hundralappar på det viset!

Det var inte riktigt läge att snöra på sig de nyinköpta skorna direkt i Malmö, då mina kläder inte var anpassade för jogging, men jag var sugen på att röra på mig så jag bestämde mig helt sonika för att gå hela vägen hem. Det blev en promenad från konserthuset i Malmö, till Burlöv center. 70 min tog det i mitt tempo och vad kan det motsvara? Där har ni alltså min första göra-bot! Dagens andra var att jag blev så himla sugen på att testköra löpskorna, så två timmar efter lunch bytte jag om och drog ut på en joggingrunda. Tanken var att jag skulle ta det lugnt och inte springa alltför långt, så det blev 5 km i ett tempo som kändes bekvämt. Det tog 20 min och det bästa av allt var att jag lätt hade kunnat fortsätta springa. Jag blev inte det minsta trött, kände mig inte ens andfådd, men svettig var jag förstås. Blev allt lite lycklig över att det var så lätt att springa i de nya skorna! Nu får jag väl se hur mina ben reagerar efter dagens ansträngningar. Slipper jag träningsvärk så kör jag en joggingrunda på torsdag med, men om benen känns tröga imorgon så väntar jag med det till lördag eller söndag.

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Katterna, Träning, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lycka är de små sakerna

  1. Jea skriver:

    Gick du mycket omvägar? Annars är det inte mer än 7 kilometer mellan Konserthuset och Burlöv. 😀

Kommentera

