Thaiboxning!

Länkade jag någonsin till thaiboxningsbilderna? Om inte så hittar ni dem här.

Jag testade min första thaiboxningslektion igår och kan konstatera att det var kul. Intensivare än jag är van vid från kickträningen, så det är nog rätt skönt att jag bara är i nybörjargruppen med sina entimmespass än så länge. Egentligen är den stora skillnaden mellan kick och thai att du får använda armbågar och knän i thai. Sparkar och sådant ska vara detsamma, men jag finner att jag är tvungen att tänka om lite när det gäller mina rundsparkar och frontsparkar. Min kicktränare har alltid envisats med att vi ska ha raka ben och träffa direkt på skenbenet vid en rundspark. Det är tydligen lite gammalmodigt, för alla andra tycks köra med lite böjt ben när de påbörjar rundsparken. Sedan fick jag höra igår att jag inte ska träffa direkt på skenbenet, utan snarare lite vid sidan. Frontsparken då? Där har jag tidigare fått lära mig att det är hälen jag ska träffa med, men igår fick jag höra att det snarare är den bredaste delen på foten som ska i. Man slipper vinkla foten konstigt och vinner i avstånd – det blir ju inte lika nödvändigt att komma nära inpå. Ska jag tänka någon fördel med att envisas med att sätta i hälen först så borde det bli mer kraft på det viset. Eller?

Mina vassa armbågar är en klar fördel i thaiboxningen, för ja, vassa är de! Trodde aldrig jag skulle kunna bli glad över att ha lite utstickande armbågar, men tji fick jag! Igår körde vi en kombination där det var ex vänster krok, vänster armbåge och två snabba rundsparkar. Det var en märklig känsla att köra armbåge mot en thaimitts. På kickträningen har vi någon enstaka gång kört armbåge när vi kört mot säck och då snarare en snurrvariant än den rakt-på-sak-armbåge jag fick använda mig av igår. Viktigt att tänka på när man ska slå med armbågen? Att verkligen träffa med armbågens yttre kant, för annars träffar du snarare med underarmen och kan bryta den.

Jag fick clincha igår också, alltså gå in och försöka se till att alltid vara den som har armarna/händerna närmast motståndarens nacke, samtidigt som man knäar den andre i midjan. Det har jag bara gjort ordentligt på kickträningen en endaste gång, för egentligen clinchar man inte i kick – undantaget K1 förstås. Tränaren visade mig ett knep också för hur man kan låsa den andres armar och knäa friskt!

Vi körde vanligt knäande igår också, invävt i slagkombinationer såväl som fristående eller vad jag ska säga. Det är alltid viktigt med god sträckning på benet när man knäar, så man får mycket kraft i knäandet. Alltså är det tvunget med ett mellansteg om man ska knäa först höger och sedan vänster, annars blir vänster knäande för svagt. De har vi inte precis brytt oss om när vi knäat på kickträningen…

Det som var jobbigast igår var när vi körde rundsparkar på räkning. Det började med en rundspark x 5 med vardera ben och fortsatte med att öka på antalet rundsparkar för varje 5-räkning. Alltså blev det 2 snabbar rundsparkar x 5, 3 snabba, 4 snabba tills vi var uppe i 5 snabba rundsparkar x 5. Hela tiden med först ena benet och sedan andra och ingen vila emellan. Pust! Blev lite död där på slutet!

Ska jag se till uppvärmning såväl som avslutande styrka så är det enklare på den här klubben. Kort uppvärmning (vilket jag absolut inte klagar på, eftersom den är för lång på det andra stället) med bara 1 kg vikter. Hade gärna haft 1,5 kg vikter faktiskt, men några sådana finns inte på klubben. Den avslutande styrkedelen efter hela kickpasset var (åtminstone igår) situps varvat med armhävningar. Hela tiden 10/10 tills tränaren sade till, då blev det 5/5 fast i riktigt snabb takt och fortfarande på obestämd tid. Det kändes inte tillräckligt för mig, så jag körde lite extra styrka med vikter och smala armhävningar efter passet, innan jag gick loss på den sedvanliga stretchingen.

Idag har jag träningsvärk i nacke/axlar (allt clinchande och knäande?) och är duktigt seg i benen! Har förstås blåmärken på knäna också, vilket jag kände av redan igår. Lite, lite träningsvärk i armarna också. Om jag ska fortsätta med thaiboxningen? Ja! Det var en så mysig liten klubb och så var det skönt att det inte tog mer än en kvart att ta sig dit. 🙂

Om h7elieng

- energisk och för tillfället träningstokig hortonom med en passion för fantasyböcker, djur och natur.
Det här inlägget postades i Fotografering, Thaiboxning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

